marți, 2 septembrie 2025

Portul popular din zona Branului – aspecte generale

 


Portul popular din zona Branului – aspecte generale


Din ansamblul creației artistice din zona Bran se evidențiază în mod deosebit portul popular. Costumul brănean, unitar în ansamblu, s-a dezvoltat în forme care-l diferențiază de cel din zonele învecinate. Soluțiile la care s-a ajuns pentru constituirea unui costum care să răspundă diverselor cerințe de climă, sociale, economice și istorice, ilustrează preocuparea pentru pentru realizarea unei îmbrăcăminți practice, comode, precum și pentru aspectul estetic. 


Un rol important în apariția și dezvoltarea unor piese din costumul acestei zone l-au avut factorii de ordin social-economic și istoric. Astfel se pot explica diferențierile din cadrul portului, ca urmare a stratificării sociale și a puterii economice, elementele datoritate schimburilor culturale cu zonele învecinate, în special cu Muscelul.


În cadrul procesului de evoluție a costumului popular din zona Branului trebuie avute în vedere și legăturile cu Țara Românească, Țara Bârsei și Brașovul. Un rol important lau avut și târgurile anuale, bâlciurile, nedeile care permiteau contactul cu negustorii din Țara Românească și din Transilvania, cu meșteșugarii din localitățile învecinate. Mărfurile care se vehiculau aici erau preluate de creatorii satelor brănene și prelucrate apoi după gustul și cerințele lor. Schimburile comerciale cu Brașovul și Țara Românească au avut un rol hotărâtor în materializarea concepțiilor populare cu privire la port, fiindcă asigurau o parte din materia primă și ofereau articole de comparație. 


Epoca de înflorire a costumului popular din Bran poate fi considerată, după cum afirma etnologul Georgeta Stoica, între a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și secolul al XIX-lea. Din această perioadă provin cele mai valoroase piese, cămășile cu mâneca răsucită, fotele bătrânești cu o cromatică armonioasă sau cojoacele cusute cu lânică policromă. 


Din primele decenii ale secolului XX se poate vorbi despre răspândirea mai intensă a unor piese specific muscelene, marcând o nouă etapă în dezvoltarea portului din zona Branului. Etapa actuală, adaptată unor forme forme diferite de viață, este numai parțial legată de tradiție și tinde să transforme portul popular într-un costum cu caracter festiv.


În fotografie, costume de mire și mireasă din Bran, expus la Muzeul de Etnografie Brașov.


(Sursă text: Georgeta Stoica-Olivia Muraru, Zona Etnografică Bran, Editura Sport-Turism, București, 1981.)

 

Sursa informațiilor Muzeul de Etnografie Brașov.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu