marți, 15 aprilie 2025

Conferință de presă dedicată recuperării unei noi brățări dacice de aur braconate din zona sitului arheologic de la Sarmizegetusa Regia, la Muzeul Național de Istorie a României.

 


Conferință de presă dedicată recuperării unei noi brățări dacice de aur braconate din zona sitului arheologic de la Sarmizegetusa Regia, la Muzeul Național de Istorie a României.


Mâine, 16 aprilie 2025, începând cu ora 14:00, la sediul muzeului va avea loc o conferință de presă cu ocazia recuperării celei de-a paisprezecea brățări dacice de aur descoperite ilegal în cadrul activităților de braconaj întreprinse în zona siturilor din patrimoniul UNESCO din zona Munților Orăștiei.


La eveniment vor participa dna. Natalia Intotero, Ministru al Culturii și reprezentanți ai autorităților implicate.
Muzeul Național de Istorie a României împreună cu Inspectoratul de Poliție Județeană Timiș, Inspectoratul General al Poliției Române, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Timișoara și Parchetul de pe lângă Judecătoria Timișoara, Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” și Ministerul Culturii au colaborat la recuperarea celei de-a paisprezecea brățări dacice de aur din seria de 24 de brățări descoperite în zona așezării dacice de la Sarmizegetusa Regia și exportate ilegal de pe teritoriul României în cursul anilor 2000.
Mulţumirile noastre se îndreaptă către autoritățile române din cadrul Inspectoratului de Poliție Județeană Timiș – Poliția Municipiului Timișoara – Biroul Investigații Criminale Timișoara, Poliția Municipiului Lugoj - Biroul Investigații Criminale Lugoj și Parchetului de pe lângă Judecătoria Timișoara, care au cooperat în vederea recuperării piesei de patrimoniu. Mulțumim, de asemenea, echipei din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, funcţionarilor din cadrul Ministerului Culturii şi experţilor Muzeului Național de Istorie a României.
Între anii 2007-2013, Statul Român a recuperat un număr de treisprezece brățări din țări europene precum și din Statele Unite ale Americii. Brățara plurispiralică din aur, databilă la mijlocul secolului I a.Chr., este un artefact reprezentativ pentru cultura epocii clasice dacice, fiind produsă într-un atelier local. Artefactul se află în prezent în custodia Muzeului Național de Istorie a României, unde va putea fi admirată cu ocazia acestei conferințe de presă.
Până în prezent, s-au desfăşurat numeroase operaţiuni de recuperare şi repatriere a unor bunuri de patrimoniu înstrăinate ilegal. Ca urmare a acestor acţiuni, Patrimoniul Cultural Naţional a fost reîntregit cu numeroase bunuri precum: brăţări dacice regale din aur, podoabe dacice din argint, monede din aur şi argint de tip Koson, două umbo de scuturi de paradă regale dacice din fier, monede greceşti din aur de tip Lysimachos, unelte şi arme din fier, două tabulae din bronz care conțin legile municipiului Troesmis (jud. Tulcea).


Ne vedem la #MNIR!

 

Sursa informațiilor Muzeul Național de Istorie a României.

Noi monede de circulație din Statele Central Africane - 15.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

African numismatics has just added a new and attractive series to its recent history: the new range of CFA franc coins issued by the BEAC (Banque des États de l'Afrique Centrale) , with a 2024 mintage date, although it has only entered circulation a few days ago . Although these coins are intended for circulation in Central Africa, their attractive design and historical value are beginning to attract the attention of collectors, where African coin collecting has gained popularity in recent years.


The new 2024 CFA coins: design, denominations, and visual appeal


The 2024 series includes nine different denominations, all with new designs and date-marked with the year of issue, despite their appearance on the street well into the year .

These are the new pieces:


 

 


A brief history of the CFA franc: a currency born in colonial times

The CFA franc (Franc de la Coopération Financière en Afrique Centrale) was created in 1945, when the French government decided to create a currency for its African colonies. Initially, the acronym CFA stood for Colonies Françaises d'Afrique , but over time it has been redefined to fit a postcolonial vision.

Where do these coins circulate?

These coins are in official use in the following six countries:

Cameroon

Gabon

Chad

Republic of the Congo

Central African Republic

Equatorial Guinea

It's important to note that although they share a common currency, each country maintains its own cultural and linguistic identity, making the CFA franc a unique example of regional economic union.

Are they worth getting?

If you're a fan of contemporary numismatics or interested in the monetary history of the African continent, this new series of CFA coins is a highly recommended purchase . It's rare for a legal tender to undergo such a complete overhaul. Furthermore, let's not forget its context: a coin with colonial origins that remains alive today , amid intense debates over monetary sovereignty in Africa.
 
 
 
Sursa informațiilor aici.

O nouă monedă comemorativă din Finlanda - 15.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

This spring, on a date yet to be determined, Finland will issue a new 2-euro commemorative coin dedicated to a very significant theme: state visits and the country's foreign policy. This coin pays tribute to the role Finland has played on the international stage, highlighting its commitment to diplomacy, dialogue, and cooperation among nations.

The coin will be titled "Finnish State Visits – Diplomacy and Foreign Policy" and will be the first of two commemorative issues planned by Finland for 2025.


The design


The coin features a contemporary and symbolic design. In the center, an abstract door-shaped figure represents the idea of ​​openness and encounter that characterizes state visits. This figure appears as a mirror-finished rectangle, with the mintmark, the year "2025," and the code "FI" arranged vertically along the left edge. The top of the rectangle is rounded and follows the curvature of the coin's edge. At the bottom right, the surface is furrowed with horizontal lines, while a circular shape cuts through the curve of the image, creating an interesting visual interplay.

The maximum mintage will be 204,000 coins, a moderately limited quantity, although a significant reduction compared to previous years, when the mintage was 400,000.


Second broadcast of the year


In addition to this coin, Finland plans to issue a commemorative coin in the fall, dedicated to the centenary of the Finland-Sweden athletics competition , an event of significant cultural and sporting significance for both countries. We'll be waiting for more details as the date approaches.

I would especially like to thank my colleague Paul (Euromunter) for providing me with the official information on this issue. His dedication and enthusiasm for numismatics are always a benchmark.



2 euro commemorative coins 2025

Commemorative 2 euro coins from Finland

 

Sursa informațiilor aici.

Noi bancnote de pe mapamond CCCVIII - 15.04.2025

 I. 10 dinari Libia



 Sursa: https://banknotenews.com/?p=46014

II. 100 peso Filipine



 Sursa: https://banknotenews.com/?p=46579

III. 5 quetzal Guatemala



 Sursa: https://banknotenews.com/?p=46584

IV. 20 kwacha Zambia



 Sursa: https://banknotenews.com/?p=46178

V. 200 kwacha Zambia



  Sursa: https://banknotenews.com/?p=46166

VI. 500 kwacha Zambia



  Sursa: https://banknotenews.com/?p=46162

VII. 5 ringgit Malaezia



 Sursa: https://banknotenews.com/?p=46613

VIII. 10 dolari Hong Kong



 Sursa: https://banknotenews.com/?p=46625

IX. 1.000 dirham Emiratele Arabe Unite



 Sursa: https://banknotenews.com/?p=46642

duminică, 13 aprilie 2025

Expoziție de reptile și insecte vii

 


Expoziție de reptile și insecte vii


Complexul Muzeal Arad
Sala de expoziții temporare (Palatul Cultural Arad - Piața George Enescu 1, intrarea dinspre Parcul Copiilor)
Luni, 14 aprilie 2025, ora 11.00
Complexul Muzeal Arad în colaborare cu domnul Alexandrescu Mihail Lucian (SC. Teraristica SRL Arad) deschide pentru public expoziția „REPTILE ȘI INSECTE VII”, luni, 14 aprilie, ora 11.00, invitați ai evenimentului fiind elevii Liceului Tehnologic „Francisc Neuman” Arad.
Expoziția de reptile și insecte vii este deschisă publicului în perioada 14 aprilie – 8 iunie 2025 la Complexul Muzeal Arad (Palatul Cultural Arad - Piața George Enescu 1, intrarea dinspre Parcul Copiilor).
În cadrul expoziției de reptile și insecte vii, vizitatorii vor afla mai multe detalii despre exemplarele de animale expuse care provin din zone diferite de pe Terra. Colecția de reptile și insecte vii îi aparține lui Alexandrescu Mihail Lucian din Arad, a cărui pasiune pentru reptile și insecte a început cu ani în urmă.
Vizitatorii care ne vor trece pragul vor putea să vadă șerpi de dimensiuni diverse, tarantule și scorpioni, șopârle etc.
Text oferit de Dr. Camelia Patko, muzeograf:
Toate speciile prezente în expoziție sunt spectaculoase şi impresionează prin colorit sau dimensiuni dar și prin comportament. În cadrul expoziției vor fi prezenți: șerpii cum ar fi pitonul reticulat, pitonii regali, pitonii birmanezi, pitonul covor, anaconda verde, șarpele de porumb, șarpele șobolan frumos, șarpele regal, șarpele de lapte a lui Nelson, boa constrictor dar și scorpionii, tarantulele, un exemplar de caiman etc.
Reptilele vor fi expuse în terarii speciale, care reproduc condițiile din habitatele naturale unde acestea trăiesc, iar dieta lor este una specială. Pentru ca fiecare animal să beneficieze de cele mai bune condiții, echipa care se ocupă de îngrijirea lor a studiat în detaliu fiecare reptilă.
Expoziția este o oportunitate atât pentru adulți, cât și pentru copii de a afla mai multe lucruri despre specii de reptile și insecte pe care au ocazia să le vadă doar în cărți sau la televizor. Astfel, doar câțiva centimetri de sticla terariului vă vor despărți de exemplare deosebite de reptile și insecte vii.
Expoziția de reptile și insecte vii (colecția Alexandrescu Mihail Lucian) este deschisă publicului în perioada 14 aprilie – 8 iunie 2025 la
Complexul Muzeal Arad (Palatul Cultural Arad - Piața George Enescu 1, intrarea dinspre Parcul Copiilor).


PROGRAM DE VIZITARE
Expoziția de reptile și insecte vii și Muzeul de Științe ale Naturii Arad (14 aprilie – 8 iunie 2025)
Program de vizitare (până în 18 mai 2025):
Marți-Duminică: 09.00-17.00 (ultima intrare: ora 16.30)
Program de vizitare (20 mai - 8 iunie 2025):
Marți-Vineri: 09.00-17.00 (ultima intrare: ora 16.30)
Sâmbătă-Duminică: 10.00-18.00 (ultima intrare: ora 17.30)


Taxă de intrare Expoziția de reptile și insecte vii și Muzeul de Științe ale Naturii Arad:
22.5 lei – adulți
17 lei – pensionari
12.5 lei – preșcolari, elevi, studenți
11.5 lei – grupuri organizate de preșcolari, elevi, studenți, pe bază de protocol semnat între Complexul Muzeal Arad și unitățile de învățământ respective

 

Sursa informațiilor Complexul Muzeal Arad.

EXPONATUL LUNII APRILIE LA MUZEUL MUNICIPAL „IOAN RAICA” SEBEŞ: SCĂUNEL ZOOMORF PROVENIT DE LA TRIBUL BARI, COLECȚIA FRANZ BINDER (1820-1875)

 


EXPONATUL LUNII APRILIE LA MUZEUL MUNICIPAL „IOAN RAICA” SEBEŞ: SCĂUNEL ZOOMORF PROVENIT DE LA TRIBUL BARI, COLECȚIA FRANZ BINDER (1820-1875)


În 11 aprilie se împlinesc 150 ani de la moartea comerciantului, exploratorului şi diplomatului Franz Binder, născut în anul 1820 la Sebeş, așa că, Muzeul Municipal „Ioan Raica” a desemnat ca exponat al acestei luni un obiect deosebit din colecția Franz Binder.
Este vorba despre un scăunel zoomorf provenit de la tribul Bari, trib nilotic din Sudanul de Sud, ale cărui așezări sunt răspândite de-a lungul malurilor de est și de vest ale Nilului Alb, în regiunea Bahr-el-Gazāl („Marea gazelelor”), numită astfel după râul omonim, afluent al Nilului Alb.
Scăunelul zoomorf are lungimea de 37 cm, lățimea de 14 cm şi înălțimea de doar 8 cm. Confecționat prin cioplire dintr-o singură bucată de lemn exotic de esență tare, șezutul cu dimensiunile de 19 x 4 cm, se sprijină pe patru piciorușe robuste, între care, pe ambele laturi, este cioplită stilizat o vulvă, atribut al sexului feminin, redarea acesteia putând fi pusă în legătură cu magia sexuală. Din șezut se desprinde un cap stilizat de hipopotam de 4 cm şi o coadă de 12 cm, lățită la capăt şi prevăzută cu o perforație.
Miniaturismul acestui tip de scăunel poate fi explicat prin modul în care era utilizat. Unul dintre pionierii cercetării triburilor nilotice, Anton Kaufmann, descria, în 1861, în lucrarea sa Nilul alb şi locuitorii lui, modul de folosire a acestora: „[...] bărbaților Bari nu le place să stea pe pământul gol [...] ei, sau cel puțin unii dintre ei, poartă curele fine în jurul umerilor. Aceste curele au două utilizări: prima este pentru purtarea unui scăunel mic care poate fi folosit în orice moment și în orice loc; a doua este pentru pedepsirea femeilor și copiilor. Aceste scaune au aproximativ nouă centimetri înălțime, sunt foarte netede și tăiate fin dintr-o bucată de lemn [...] dacă nu au scaun, poartă cu ei o bucată rotundă de piele”. Descrierea a fost făcută exact în perioada în care Franz Binder se afla în acea zonă.
Stabilit la Khartoum încă din 1852, unde activa ca agent comercial, din 1857 Franz Binder devenise viceconsul al Imperiului Austriac, şi din această poziție a intrat în contact cu tribul Bari, în contextul morții prietenului său, negustorul francez de sclavi Alphonse de Malzac (1822-1860). Acesta se autoproclamase „Rege al Nilului Alb”, iar Binder i-a cumpărat, contra sumei de 2500 taleri (50.000 piaștri egipteni), o parte din proprietățile din localitatea Rumbek, actuala capitală a Districtului Lacurilor din Sudanul de sud, pe care de Malzac a fondat-o în anul 1858. Binder a devenit şi tutorele fiicei minore a acestuia, căreia, de altfel, i-a fost naș de botez şi, înainte de a intra în posesia bunurilor şi a armatei personale a francezului, formată din 140 de mercenari, a petrecut ceva timp explorând regiunea. Ajuns la Rumbeck în 22 decembrie 1860, cu mercenarii la dispoziție, Binder s-a implicat în desele războaie tribale, sprijinindu-şi aliații locali şi pacificând zona. Ulterior a întreprins expediții de vânătoare şi comerț în regiunea râului Jur, o zonă necunoscută până atunci europenilor, locuită de triburile Dinka şi Luo, de unde a adunat o cantitate imensă de fildeș (peste 10 tone numai în prima expediție). Cu toate acestea, activitățile sale comerciale au avut de suferit la sfârșitul anului 1861, când un incendiu i-a transformat în cenușă mare parte din depozitele cu mărfuri pe care le-a agonisit în aceste expediții.
Deși par desprinse dintr-un film de aventură, astfel de episoade, încărcate de multe ori de violență, erau cotidiene. În cuprinzătoarea lucrare Histoire et civilisation du Soudan: De la préhistoire à nos jours, autorii, care-l menționează inclusiv pe Franz Binder, pun aceste realități pe seama slabei administrații egiptene: „Administrația a fost puțin prezentă în Bahr-el-Gazāl unde expedițiile « comerciale » se înmulțeau și își construiau rețele de zeribbas [tabere fortificate] din care se stabileau legături comerciale cu șefii locali. Fiecare dintre ei își dezvoltă propria sa rețea și o apăra cu mici armate private [...] unii comercianți au făcut avere din comerțul lor, precum austriacul Franz Binder. Alții au devenit potentați locali, precum Zubair Paşa, care avea o veritabilă o armată privată”.
După acest episod, Binder călătorește la Viena pentru a se trata de dizenteria pe care a contactat-o în mlaștinile din Bahr-el-Gazāl, iar la întoarcerea spre Sudan își vizitează şi familia aflată la Sebeş. Revenit la Khartoum, a continuat pentru o scurtă perioadă de timp să își exercite funcția de viceconsul, însă boala a recidivat şi l-a forțat să își vândă proprietățile din Africa pe care a părăsit-o definitiv în octombrie 1863.
Reîntors la Sebeş, a donat colecția de obiectele africane provenite de la triburile nilotice pe care a adus-o din Sudan, Gimnaziului Evanghelic din Sebeş şi Siebenbuergische Verein für Naturwissenschaften de la Sibiu, al cărei membru era. După câțiva ani petrecuți la Sebeş, s-a mutat la Vurpăr, unde şi-a achiziționat o proprietate, şi unde a murit în 11 aprilie 1875.
Scăunelul zoomorf ales exponat al lunii aprilie la Muzeul Municipal „Ioan Raica” Sebeş, poate fi admirat în colecțiile muzeului sebeșean, alături de alte obiecte aduse de Franz Binder din aventurile lui în Africa.

 

Sursa informațiilor Muzeul Municipal “Ioan Raica” Sebeş.

O nouă monedă comemorativă din Australia - 13.04.2025 - VIDEO

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

For 100 years, the Royal Australian Corps of Signals has been at the forefront of military communications, ensuring the rapid and secure transfer of information on the battlefield. Since its founding, the Corps has played a vital role in every major Australian military mission, pioneering advances in electronic warfare, cyber operations, and cutting-edge military technology.

To commemorate this milestone, the Royal Australian Mint is introducing a new $1 coin honoring the century of service of the Royal Australian Corps of Signals, recognizing their dedication, resilience, and unwavering role in Australia's defense history. This iconic coin recognizes the thousands of men and women who have dedicated their service to providing secure and reliable communications in the Australian Defense Forces.

The Royal Australian Corps of Signals is one of the oldest and most distinguished units in the Australian Army. Its origins date back to 1869, when the first signal corps were formed in New South Wales and Victoria, the first of its kind in the entire British Empire. Since then, it has evolved significantly, becoming a key organization for military communications.

Formally established as a Corps in 1925 and awarded the title “Royal” in 1948 by King George VI, its members have served with excellence in all major international conflicts and operations in which Australia has participated, including Korea, Vietnam, Timor-Leste and the Middle East.

Today, the Royal Australian Corps of Signals maintains a significant national and international presence, with more than 2,600 personnel trained in communications technologies, electronic warfare, and information systems.


The reverse of the coin, designed by Adam Ball, honors the identity and heritage of the Royal Australian Corps of Signals. At its center is Mercury, the Roman messenger god, representing the Corps' commitment to transmitting vital information with accuracy and urgency. Mercury stands atop a globe, symbolizing the Corps' national and global reach in military communications. He holds a lightning bolt, a symbol of rapid communication, while a second lightning bolt beneath his foot reinforces the Corps' motto, "Certa Cito" (Swift and Secure).

Surrounding this central image, a wreath of leaves frames the design, mimicking the original insignia of the Royal Australian Corps of Signals. The background features the motto "Certa Cito" in Morse code and binary, visually linking the corps' historical roots with its modern evolution in electronic warfare and cyber operations.



Finally, the already familiar Daniel Thorne obverse features the iconic effigy of King Charles III, framed by the inscriptions separated by periods of the name, the issuing country "AUSTRALIA", the year of issue "2025" and the face value "1 DOLLAR".


   Sursa: Youtube Utilizator: Royal Australian Mint


Technical characteristics

Country: Australia
Year: 2025
Face value: 1 dollar
Quality: SC
Diameter: 25 mm
Metal: Aluminum bronze alloy (AlBr)
Weight: 9 g
Issue volume: 50,000

 

Sursa informațiilor aici.

O nouă monedă comemorativă din Japonia - 13.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

The issuance of a commemorative coin reflects the cultural and economic impact expected from such a world-class event. On this occasion, Japan has decided to mark the arrival of World Expo 2025 in Osaka with a special bimetallic 500-yen coin, whose design and technical features have been developed to celebrate an event that will bring together more than 150 countries and is projected to attract some 28 million visitors.


Features of the 500 Yen Coin

Design and Visual Elements

 

Obverse: The main face of the coin features the event's official mascot, known as Myaku-Myaku . This design not only pays tribute to the spirit of innovation and creativity expected at the Expo, but also incorporates symbolic elements that evoke the vitality and connection between cultures.


Reverse: The reverse features the official logo of Expo 2025 Osaka, Kansai, Japan . The legendary inscription includes information such as the issue date and the year of the Reiwa era, ensuring a timely connection with the country's new era.


Materials and Technical Specifications


Bimetallic Composition: The coin features a bimetallic structure consisting of a cupronickel core (approximately 75% copper, 12.5% ​​zinc, and 12.5% ​​nickel) surrounded by a brass ring, giving it its distinctive color contrast. This feature is also used to combat counterfeiting, a historical concern for high-denomination coins in Japan.

Dimensions and Weight: The coin weighs 7.1 grams and has a diameter of 26.5 mm. It also features a two-pass helical edging technique, which is part of the additional security measures implemented.

Finishing Technology: Unlike some collector coins that are crafted with techniques to achieve a high-gloss finish, this coin retains the standard properties of circulating coins, maintaining the characteristic texture and finish to facilitate recognition in banknote and coin validation systems.

 

Sursa informațiilor aici.

O nouă monedă comemorativă din Spania - 13.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

Spain 40 euro 2025 - Spanish Navy training ship Juan Sebastián de Elcano

New commemorative type to be issued on june 2nd:

"Spanish Navy training ship Juan Sebastián de Elcano"

TECHNICAL DATA

Composition: silver .925
Diameter: 33.00 mm
Weight: 18.00 g
Mint: Fábrica Nacional de Moneda y Timbre (Spain)


LINK: Fábrica Nacional de Moneda y Timbre

 

Sursa informațiilor aici.

Un nou tip de monedă de circulație din Costa Rica - 13.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

Costa Rica 10 colones 2023 - New design

New design for the lowest denomination:


(image taken from www.bccr.fi.cr)

LINK: Banco Central de Costa Rica

 

Sursa informațiilor aici.

O nouă monedă comemorativă din Ucraina - 13.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

Ukraine 10 hryven 2025 - The National Guard of Ukraine

New circulation commemorative type:

"The National Guard of Ukraine"

TECHNICAL DATA

Composition: nickel-electroplated zinc-based alloy
Diameter: 23.50 mm
Weight: 6.40 g
Thickness: 2.30 mm
Mint: NBU Banknote Printing and Minting Works (Ukraine)


LINK: National Bank of Ukraine

 

Sursa informațiilor aici.

joi, 10 aprilie 2025

Lansarea volumului "𝐆𝐄𝐎𝐆𝐑𝐀𝐅𝐈𝐀 𝐑𝐄𝐒𝐔𝐑𝐒𝐄𝐋𝐎𝐑 𝐒𝐓𝐑𝐀𝐓𝐄𝐆𝐈𝐂𝐄 𝐀𝐋𝐄 𝐑𝐎𝐌Â𝐍𝐈𝐄𝐈 𝐓𝐢𝐭𝐚𝐧 ş𝐢 𝐙𝐢𝐫𝐜𝐨𝐧𝐢𝐮", de Catalin Deacu

 

Vă invităm marţi, 15 aprilie 2025, începând cu ora 12.00, la lansarea volumului "𝐆𝐄𝐎𝐆𝐑𝐀𝐅𝐈𝐀 𝐑𝐄𝐒𝐔𝐑𝐒𝐄𝐋𝐎𝐑 𝐒𝐓𝐑𝐀𝐓𝐄𝐆𝐈𝐂𝐄 𝐀𝐋𝐄 𝐑𝐎𝐌Â𝐍𝐈𝐄𝐈 𝐓𝐢𝐭𝐚𝐧 ş𝐢 𝐙𝐢𝐫𝐜𝐨𝐧𝐢𝐮" scrisă de cunoscutul jurnalist Catalin Deacu!


Paginile acestei lucări reprezintă o demonstrație remarcabilă a modului în care cercetarea științifică poate sprijini atât înțelegerea istorică a resurselor naturale, cât și identificarea potențialului lor pentru dezvoltarea economică.
Printr-o abordare complexă, interconectând aspectele legislative, istorice și economice ale exploatării titanului, zirconului, telurului și pământurilor rare, plasând România într-un context relevant în domeniul materiilor prime critice, autorul punctează elemente esențiale pentru tranziția verde și securitate strategică, mai ale că, în anul 2024, Uniunea Europeană a actualizat cadrul de reglementare prin European Critical Raw Materials Act, care definește o listă de astfel de materii și stabilește obiective ambițioase pentru 2030.


Instituții precum Muzeul Geologic Național, punct de lucru al Institutului Geologic al României, au un rol fundamental în acest proces, mai ales în promovarea accesului liber la educație, cultură și știință. Din acest motiv, suntem deschiși tuturor inițiativelor care vizează elaborarea de lucrări de cercetare științifică, incluisv prin interconectarea cu metode jurnalistice de tip interviu, oferind expertiză și o platformă pentru dialog interdisciplinar, sprijinind publicarea și diseminarea rezultatelor obținute.


Vă așteptăm!

 

Sursa informațiilor Muzeul Geologic Național.

Mărturii creștine din Dobrogea antică (III) – Placă de marmură, dedicată unui martir al lui Hristos, descoperită la Tomis

 


Mărturii creștine din Dobrogea antică (III) –
Placă de marmură, dedicată unui martir al lui Hristos, descoperită la Tomis


Fragment dintr-o placă de marmură descoperită în cartierul Tomis Nord și achiziționată în anul 1968 de către specialiștii Muzeului din Constanța de la un anume Ion Aldea. Textul inscripției pomenește numele unui martir, care a fost și episcop. Placa pare să fi fost așezată la intrarea unui martyrium, construit la Tomis undeva la sfârșitul secolului al IV-lea p. Chr. și începutul secolului următor, pentru adăpostirea moaștelor, depuse inițial într-un mormânt mai modest.
Μάρτυ[ς Χρυστοῦ]
χαὶ ἐπίσ [χοπος]
ἐνταῦ[ϑα χεῖταί]
„Aici odihnește ... martirul lui Christos și episcop”
Deși numele celui pomenit în inscripție nu s-a păstrat, s-au emis mai multe ipoteze, cea mai acceptată fiind cea formulată de Ion Barnea, care presupunea că numele martirului ar fi fost Titus (numit în unele texte Philus), unul dintre episcopii martirizați ai Tomisului. Din textele antice aflăm că Titus a pătimit în timpul împăratului Licinius (319-323 p. Chr.). Refuzând să facă serviciul militar, a fost supus torturilor, în final fiind omorât și corpul lui aruncat în mare. Adus la țărm, a fost înmormântat de către comunitatea evlavioasă pe proprietatea lui Amandus, care s-a ocupat de toate îngrijirile necesare. Valoarea inscripției constă în confirmarea epigrafică a martirilor înregistrați în Martirologii, exemple asemănătoare regăsindu-se în Dobrogea la Axiopolis și la Noviodunum. Dacă presupunerile specialiștilor sunt adevărate, avem confirmarea existenței la Tomis a unui episcop - Titus sau Philus - martirizat în timpul persecuțiilor lui Licinius. El este din punct de vedere cronologic al doilea episcop de Tomis menționat de Martirologii după Evangelicus, cel din urmă fiind cunoscut numai din povestirea despre martirizarea lui Epictet și Astion la Halmyris în timpul împăratului Diocletian.
Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, colectivul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie din Constanța vă transmite cele mai calde gânduri de pace, lumină și speranță. Într-o lume în continuă schimbare, sărbătoarea Învierii ne reamintește de puterea cunoașterii, a credinței și a solidarității.
Ioan 8. 12: Iisus le-a vorbit din nou și a zis: „Eu sunt Lumina lumii; cine Mă urmează pe Mine nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieții.”


Christian testimonies from ancient Dobrogea (III) –
Marble plaque dedicated to a martyr of Christ discovered in Tomis


Fragment of a marble plaque discovered in the Tomis Nord neighborhood in Constanța and procured in 1968 by the specialists of the Museum of Constanța from someone called Ion Aldea. The text of the inscription mentions the name of a martyr, who was also a bishop. The plaque seems to have been placed at the entrance to a martyrium built in Tomis sometime in the late 4th and early 5th centuries AD to house the martyr's relics, which were initially buried in a modest tomb.
Μάρτυ[ς Χρυστοῦ]
χαὶ ἐπίσ [χοπος]
ἐνταῦ[ϑα χεῖταί]
"Here rests … the martyr of Christ and bishop"
Although the name in the inscription has not been preserved, several hypotheses have been put forward, among which the most accepted is that of Ion Barnea, who suggested that the martyr's name was Titus (called Philus in some texts), one of the martyred bishops of Tomis. From the ancient texts, we know that Titus suffered under Emperor Licinius (319-323 B.C.). He refused military service and he was subjected to torture, finally killed and his body thrown into the sea. Brought ashore, he was buried by the pious community on the property of Amandus, who provided all the necessary care. The value of the inscription lies in its epigraphic confirmation of the martyrs recorded in the Martyrologies, examples of which can be found in Dobrudja at Axiopolis and Noviodunum. If the assumptions of the specialists are correct, we have the confirmation of the existence at Tomis of a bishop - Titus or Philus - martyred during the persecutions of Licinius. He is chronologically the second bishop of Tomis, who is also mentioned by the Martyrologists after Evangelicus, the second being known only from the story of the martyrdom of Epictetus and Astion at Halmyris during the reign of Emperor Diocletian.
On the occasion of the Easter Holidays, the collective of the National History and Archaeology Museum of Constanta wishes you the warmest thoughts of peace, light and hope. In a constantly changing world, the celebration of the Resurrection reminds us of the importance of knowledge, faith and solidarity.
John 8. 12: When Jesus spoke again to the people, he said: “I am the light of the world. Whoever follows me will never walk in darkness, but will have the light of life.”


Bibliografie:
Barnea, I., Inscripții Paleocreștine inedite din Tomis, Pontica 7, 1974, pp. 377-385.
Barnea, I., Christian Art in Romania, vol. 1: 3rd-6th Centuries, București 1979, pp. 44-45, pl. 4/2.
Fontes Historiae Daco-Romane, II, București, p. 704-707.
IGLR 22 – Inscripţiile greceşti şi latine din secolele IV–XIII descoperite în România, E. Popescu (ed.), București, 1976.


Curator:
Radu Petcu, Cercetător științific

 

Sursa informațiilor Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța.

Noi monede comemorative din Canada - 10.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

In commemoration of the 150th anniversary of the Supreme Court of Canada, the Royal Canadian Mint has issued a special circulation $1 coin that pays tribute to this pivotal institution in the country's history. The coin comes in two versions: one with color details and one without color.




Coin design


 


The reverse of the coin, designed by artist Silvia Pecota, depicts the facade of the Supreme Court of Canada building. In the colorized version, the 150th anniversary logo appears as a blue circle with the inscription "150" in white in the center, framed by a white laurel branch in the lower left and the dates "1875–2025" in the upper right. The inscriptions "SUPREME COURT OF CANADA" and "COUR SUPRÊME DU CANADA" appear on either side of this image. The uncolored version features the same design, but without the colored accents.


The obverse of both versions features the effigy of His Majesty King Charles III, designed by Steven Rosati.

Technical characteristics

Face value 1 dollar
Metal: Brass-plated steel
Weight: 6.27 g
Diameter: 26.5 mm
Issue date: 2024
Country: Canada
Total issue volume: 3,000,000


Issue volume


A total of three million of these commemorative coins have been produced: two million with colored details and one million without. These coins entered circulation on April 8, 2025.
  


Sursa informațiilor aici.

O nouă monedă comemorativă americană - 10.05.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

On April 8, the United States Mint issued the twenty-seventh one-dollar coin in the "American Innovation" series, a coin recognizing the state of Michigan and recognizing the innovation of the automobile assembly line.


Michigan is deeply connected to the innovation of the automobile assembly line thanks to its key role in the history of the American automotive industry, especially through the contributions of figures such as Henry Ford and Ransom E. Olds. Known as the heart of the "Motor City" due to the prominence of Detroit, this state was the stage where revolutionary mass production methods were developed and perfected that transformed not only automobile manufacturing but the global industry.

Michigan's most iconic link to the assembly line begins with Henry Ford, who in 1913 introduced the first moving assembly line at his Highland Park plant in Detroit. Inspired by industrial processes such as slaughterhouse disassembly lines in Chicago, Ford combined the use of interchangeable parts, the division of labor, and a conveyor belt system to move components along the line. This allowed the production time of a Model T to be reduced from over 12 hours to just 93 minutes. The innovation not only increased efficiency but also lowered costs, making automobiles affordable for middle-class Americans. By 1927, more than 15 million Model Ts had been produced, a testament to the impact of this Michigan-born technique.

However, the concept of the assembly line in automobile manufacturing has even earlier roots in Michigan. Ransom E. Olds, founder of the Olds Motor Vehicle Company in Lansing, implemented an early version of the assembly line in 1901 to produce the Oldsmobile Curved Dash. Although it was a stationary line, with workers moving around the vehicle adding parts, this innovation allowed Olds to significantly increase production, from 425 cars in 1901 to 2,500 in 1902. This was the first mass-produced automobile in America, and its success laid the groundwork for Ford's later improvements.

Michigan, therefore, was not only the place where the moving assembly line reached its peak with Ford, but also where Olds took the first steps toward mass automobile production. This industrial heritage made the state a manufacturing powerhouse, attracting companies like General Motors and Chrysler, and cementing its reputation as the birthplace of automotive innovation. The "American Innovation" coin, to be issued on April 8, 2025, celebrates precisely this legacy, recognizing how Michigan changed the way the world produces and consumes goods.


The coin's reverse design features a 1930s assembly line where a team of auto workers lowers the cab of a car. It includes the inscriptions "UNITED STATES OF AMERICA," "MICHIGAN," and "AUTO ASSEMBLY LINE."


Designed by Justin Kunz and engraved by Phebe Hemphill, the obverse features the same design common to the entire series, featuring the image of the Statue of Liberty in profile and the inscriptions "$1" and "IN GOD WE TRUST."


The coins in this series show the year of minting or issue, the mint mark and the text “E PLURIBUS UNUM” (out of many, one) on the edge of the coins.


Characteristics of the currency

Country USA
Series American Innovation
Year 2025
Face value 1 dollar
Composition Zinc, Manganese, Nickel and Copper
Weight 8.1 g
Diameter 26.5 mm
Mints Philadelphia – P
Denver – D
San ​​Francisco – S (Proof)
Reverse design Ron Sanders

 

Sursa informațiilor aici.

Noi monede de circulație din Statele Central Africane - 10.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

Central African States 2024 - New coin family

Nine new circulation types were presented recently:


(image taken from www.beac.int)

LINK: Banque des États de l'Afrique centrale (BEAC)

 

Sursa informațiilor aici.

Noi monede comemorative din Canada - 10.04.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

Canada 1 dollar 2025 - 150th anniversary of the Supreme Court of Canada

New commemorative circulation type in normal and coloured versions:

"150th anniversary of the Supreme Court of Canada"

TECHNICAL DATA

Composition: three-ply brass plated steel
Diameter: 26.50 mm
Weight: 6.27 g
Artist: Silvia Pecota


(image taken from www.mint.ca)

LINK: Royal Canadian Mint

 

Sursa informațiilor aici.

marți, 8 aprilie 2025

Inaugurarea expoziției ”Cultura romă între tradiție și modernitate”

 


În 22 aprilie, ora 16, va avea loc inaugurarea expoziției ”Cultura romă între tradiție și modernitate”, un demers care aduce împreună imagini de arhivă și piese de creație vestimentară inspirată din portul și tradițiile romilor. 


Expoziția este o invitație la cunoașterea, înțelegerea și valorizarea patrimoniului etniei rome, ca parte a patrimoniului universal.
Invitații care vor lua cuvântul:
Nicolae Băciuț, scriitor și jurnalist
Zita Moldovan, creatoare și titular al colecției vestimentare Loly Haute Couture
Roxana Maria Man, coordonator expoziție, deschidere și prezentarea expoziției
”Cultura este un construct care trebuie să ne ajute să ne schimbăm, într-un mod care să ne permită standarde de viață mai bune și ea este într-un continuu proces, în care ierarhiile de valori se stabilesc și se redefinesc în funcție de dezvoltarea și evoluția unor modele, la bază tradiționale.
Evoluția spre modernizare, în cazul romilor, nu a parcurs drumul firesc pe care l-a parcurs populația majoritară sau alte etnii.
Dezavantajul istoric, concretizat prin respingere, marginalizare sau asimilare, au marcat destinul romilor și sansele de dezvoltare normale și au generat evoluția unei culturi marginale, purtătoare a unui destin dezonorant și a unei conștiințe de sine negative (auto)stigmatizante.
Atunci când vorbim de romi, vorbim de nedreptatate, de abuz și traumă.
Modernizarea sau integrarea romilor, în condițiile particulare ale existenței unui trecut traumatizant, este un demers complex, ce revendică profunzimea unui proces de vindecare, o vindecare colectivă, în care înțelegerea completă este expresia blândeții și a compasiunii” - Roxana Maria Man


Vă așteptăm cu drag !
muzeulreghin.ro
Municipiul Reghin

 

Sursa informațiilor Muzeul Etnografic "Anton Badea" Reghin.

Atelierul de „Arheologie experimentală”

 

Muzeul Judeţean Teleorman, instituţie de cultură aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean Teleorman, organizează miercuri, 9 aprilie 2025, ora 10.00, atelierul de „Arheologie experimentală”.
La manifestare vor lua parte elevii de la Școala Gimnazială nr.1 Mârzănești, alături de profesorii Loredana Chirescu, Georgiana Mirancea, Andra Gurui, Lorena Călin și Iulian Luca.
Arheologia experimentală este o metodă de cercetare prin care arheologii încearcă să recreeze tehnici și activități din trecut, folosind materiale și unelte asemănătoare celor originale. Scopul este de a înțelege cum erau făcute obiectele, cât timp dura, ce abilități erau necesare și ce impact aveau asupra vieții de zi cu zi. Prin experiment, ne putem apropia nu doar de obiecte, ci și de mâinile, mintea și gândirea celor care le-au creat.
În cadrul atelierului de arheologie experimentală propus, arheologul Ion Torcică îi va introduce pe elevi în lumea geto-dacilor, ajutându-i să înțeleagă cum își făureau armele, uneltele, ceramica, podoabele sau construcțiile din lemn și piatră.
Pornind de la ideea că în arta și simbolistica geto-dacilor, soarele ocupa un loc central, elevii vor realiza și decora un pandantiv din pastă modelatoare, replică a unui obiect descoperit în județul Teleorman, cetatea getică de la Zimnicea.

 

Sursa informațiilor Muzeul Judeţean Teleorman.

Expoziția „MONETĂRIA STATULUI. 155 DE ANI DE AUR, ISTORIE ȘI MĂIESTRIE ROMÂNEASCĂ. O CĂLĂTORIE PRIN TIMP, ÎN CARE METALUL PRINDE VIAȚĂ ȘI DEVINE SIMBOL NAȚIONAL”

 




Expoziția „MONETĂRIA STATULUI. 155 DE ANI DE AUR, ISTORIE ȘI MĂIESTRIE ROMÂNEASCĂ. O CĂLĂTORIE PRIN TIMP, ÎN CARE METALUL PRINDE VIAȚĂ ȘI DEVINE SIMBOL NAȚIONAL” 


Monetăria Statului aniversează 155 de ani de aur, istorie și măiestrie românească cu o premieră în Vestul țării, la Arad, unde expune pentru prima dată într-un muzeu din România matrițele și standul expozițional al Regiei Autonome Monetăria Statului. 


10 aprilie - 18 mai 2025
Complexul Muzeal Arad
Palatul Cultural, etaj II (Piața George Enescu 1, intrarea dinspre Parcul Copiilor)


Fondată în 1870, Monetăria Statului este standardul pentru monedă și artefacte prețioase în România. Monetăria Statului a impresionat la World Money Fair 2024, prezentându-și inovațiile și măiestria în fața unui public internațional. Participarea a fost o oportunitate pentru a evidenția excelența în numismatică și a stabili noi relații de colaborare pe plan mondial. Complexul Muzeal Arad este primul muzeu din România unde sunt expuse matrițele, precum și standul expozițional al Regiei Autonome Monetăria Statului, prezentat la World Money Fair 2024, Berlin (Germania).
Expoziția „Monetăria Statului. 155 de ani de aur, istorie și măiestrie românească. O călătorie prin timp, în care metalul prinde viață și devine simbol național”, care expune în premieră într-un muzeu din țară matrițele și standul expozițional al Regiei Autonome Monetăria Statului prezentat la World Money Fair 2024 Berlin (Germania), este deschisă la Complexul Muzeal Arad (Palatul Cultural, etaj II - Piața George Enescu 1, intrarea dinspre Parcul Copiilor) până duminică, 18 mai 2025. 


Program de vizitare:
Marți-Duminică: 09.00-17.00 (ultima intrare: ora 16.30)


Mai multe detalii despre Regia Autonomă Monetăria Statului București:
https://www.monetariastatului.ro/
Mai multe detalii despre Asociația PRONUMISMATICA:
https://web.facebook.com/PRONUMISMATICA

 

Sursa informațiilor Complexul Muzeal Arad.