marți, 30 septembrie 2025

Fibule pereche

 

Foto 1: Palatul Magna Curia, sediul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva


 Fibule pereche Foto 2: Fibula 1 după restaurare (Restaurator: Mihaela Beceanu) – (Foto: Iosif Vasile Ferencz).


 Fibule pereche Foto 3: Fibula 2 după restaurare (Restaurator: Mihaela Beceanu) – (Foto: Iosif Vasile Ferencz).


Foto 4: Sitarea pământului la Ardeu (Foto: Iosif Vasile Ferencz).


 Foto 5. Părțile componente ale unei fibule (Desen: Aurel Rustoiu)


 Foto 6. Modul de purtare a unor fibule pereche pe un costum de tip peplos (Desen: lector univ. dr. Claudia Feti)



UN EXPONAT DE NERATAT


Muzeul din Deva este una dintre cele mai vechi instituții de profil din țară. A fost înființat la sfârșitul secolului al XIX-lea. Sediul central este organizat în jurul palatului Magna Curia, monument istoric care impune prin elemente arhitectonice şi stilistice, renascentiste şi baroce.
Foto 1: Palatul Magna Curia, sediul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva.
Pe parcursul unei perioade ce depășește un secol, muzeul devean a adunat colecții valoroase, care cuprind artefacte prețioase, monede, statui și inscripții din piatră, obiecte cu valoare etnografică și pentru științele naturii. Biblioteca adăpostește peste 30.000 de volume, iar colectivul actual al muzeului are atât experiența, cât și maturitatea pentru a desfășura activități la cel mai ridicat nivel profesional.
Începând din luna ianuarie am creat o rubrică lunară pe pagina noastră în cadrul căreia vă propunem să faceți cunoștință cu 12 artefacte mai puțin cunoscute și să aflați povestea fiecăruia, atât cât a putut să fie descifrată de arheologi. Am ales mediul on-line cu speranța că vom putea să venim în întâmpinarea interesului cât mai multor persoane.
În ultima săptămână a fiecărei luni veți face cunoștință cu un astfel de obiect, iar la începutul anului 2026, vom afla cum poveștile se completează pentru a contura secvențe din viața unei comunități.


9. Fibule pereche


Foto 2, 3: Cele două fibule după restaurare (Restaurator: Mihaela Beceanu) – (Foto: Iosif Vasile Ferencz).
Accesoriile vestimentare și piesele de podoabă se numără întotdeauna printre obiectele care oferă mari satisfacții descoperitorului. Iar pentru perioada în care au trăit dacii, fibulele sunt, poate, cele mai frecvente. În așezări, în locuințe sau în general în mediul în care se desfășoară habitatul unei comunități, astfel de exemplare sunt descoperite adesea în stare fragmentară. Piese întregi sunt comune mai ales în morminte sau în depozite. Cu atât mai mare a fost bucuria și surpriza când au fost găsite două fibule, în timpul sitării pământului, dar practic în același context.


Foto 4: Sitarea pământului la Ardeu (Foto: Iosif Vasile Ferencz).
Fibula este o piesă de vestimentație care a fost utilizată frecvent în Antichitate și în Evul Mediu. Avea atât un rol funcțional, de agrafă destinată fixării veșmintelor, cât și unul decorativ. Din acest motiv a fost supusă capriciilor modei. Cu toate că au forme diferite și uneori par să nu semene deloc unele cu altele, elementele care le compun sunt în general aceleași: resortul, acul, arcul, piciorul și port-agrafa (Foto 5).


Cele două păreau de la început să fie la fel și să aibă aceleași dimensiuni, cu toate că starea de conservare le conferă particularități individuale. Pentru a fi comparate, a trebuit să fie descrise.


Fibula 1 (Foto 2) e realizată din bronz, are resort bilateral mare (7+8 spire) și coarda înfășurată pe după arc. Coarda este ruptă la una dintre extremități. Piciorul este alungit, iar agrafa (acul) se păstrează în întregime. Fibula este ușor deformată, astfel că acul nu mai ajunge în portagrafă. Arcul, lățit spre resort, în zona curburii, se îngustează la capătul opus, spre picior. Portagrafa plină, triunghiulară, se păstrează în întregime și e simplă, neperforată.
Starea de conservare este în general bună (cu excepția deformării acului), păstrează o patină stabilă, cu mici zone active, la capetele resortului.


Fibula 2 (Foto 3) are tot un resort bilateral mare (7+8 spire), coarda înfășurată pe după arc și este realizată din bronz. Coarda este păstrată în întregime. Piciorul este alungit însă agrafa (acul) se păstrează în întregime. Arcul, lățit spre resort, se îngustează la capătul opus, iar portagrafa este ruptă. Starea de conservare este în general bună (cu excepția lipsei portagrafei), păstrează o patină stabilă, cu mici zone active la capetele resortului.


Observăm că avem de-a face cu două agrafe aproape identice, cu aceleași dimensiuni. Este o pereche de accesorii vestimentare de acest fel. Iar asocierea lor indică utilizarea simultană în componența unui costum ,,înfibulat” pe ambii umeri. Werner Krämer a argumentat convingător în urmă cu câteva decenii că asocierea între două fibule, chiar și de tipuri diferite, poate fi interpretată ca o pereche. În a doua epocă a fierului au fost create în mod deliberat seturi de fibule, seturi de brățări și chiar seturi de colane, care la rândul lor au fost asociate între ele, iar astfel de situații sunt cunoscute și în Dacia preromană. Este vorba despre asocierile de piese vestimentare din argint, în tezaure, cum este cel de la Sărăcsău (expus în cadrul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva). Ele se găsesc și în depuneri din perioada târzie a Latène-ului în Europa Centrală. 


Referindu-se la astfel de asocieri în cadrul orfevrăriei dacice, Daniel Spânu a remarcat că perechile de fibule pot fi distinse datorită frecventelor asemănări tehnologice, morfologice, ornamentale și chiar ponderale dintre exemplarele aparținând aceluiași inventar. Mai remarca și faptul că ,,asemănarea până la identitate a exemplarelor dintr-un inventar nu este întâmplătoare”, nu este numai un rezultat al creației meșteșugărești, ci reflectă și preferințele unui grup social.


Pentru Dacia preromană, absența mormintelor de inhumație face dificilă reconstituirea portului în general, de aceea sunt necesare analogiile externe și raportarea la iconografie. Exemplarele asociate în garnituri vestimentare ceremoniale, din argint, mai bine studiate, pot să ofere suport util și pentru înțelegerea modului de purtare a pieselor realizate din metal comun (bronz sau fier).


În privința fibulelor de felul celor descrise cu acest prilej, s-a remarcat că se găsesc cu predilecție pe teritoriul Daciei. Numeroase exemplare au fost descoperite în așezările de pe Siret, dar și în Muntenia, Transilvania și Banat. În afara Daciei sunt cunoscute puține exemplare. La Ardeu, tipul respectiv este cel mai bine reprezentat până în acest moment. 


Aurel Rustoiu a remarcat că agrafele de acest fel apar în modă de la sfârșitul secolului I î. Chr., însă din așezările de la Răcătău și Brad provin multe exemplare descoperite în contexte aparținând ultimelor niveluri de locuire, care le asigură o datare pe parcursul primelor trei sferturi ale secolului I d. Chr. În fine, la Ardeu, exemplarele aparținând acestui tip provin din nivelul de distrugere a acropolei, datat în timpul campaniilor dacice ale lui Traian.
Pe baza informațiilor pe care le-am adunat deja, se observă că cele două exemplare sunt comune în componențe costumului din Dacia și că se datează la sfârșitul secolului I al erei creștine. Mai mult, putem remarca și faptul că cele două fibule indică plasarea în zona umerilor a unei perechi de piese care susțin ipoteza purtării unui veșmânt feminin, fixat pe ambii umeri (Foto 6), similar cu un peplos (lat. Stola). În zona sud-alpină a Italiei, veșmintele prinse pe umeri cu două fibule au fost înlocuite cu tunica romană, fixată prin cusături. Dar în regiunile din nordul și din estul Alpilor, garnituri de port de acest fel continuă să fie prezente în inventare funerare feminine, până în secolul al III-lea al erei creștine. Garnituri de acest fel sunt adeseori reprezentate pe reliefuri funerare.
Prin intermediul celor două fibule descrise avem atestată o situație rară între descoperirile din spațiul locuit în epoca Regatului Dac. Ele sunt accesorii vestimentare ale unui costum purtat de o femeie, la Ardeu, în urmă cu aproape 2000 de ani. Vom vedea, în episodul care va urma, că de același costum pot să fie asociate și alte obiecte.
Cu speranța că v-a plăcut povestea noastră de azi, vă așteptăm cu comentarii și sugestii pentru a îmbunătăți experiența noastră! 


Expert în bunuri de patrimoniu cultural național mobil, Arheolog expert, Cercetător consacrat,
Dr. Iosif Vasile Ferencz, Secția Arheologie în cadrul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva

 

Sursa informațiilor Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva.

Albume de familie. Burghezia din Banat în perioada modernă (1800 - 1947)

 


Albume de familie. Burghezia din Banat în perioada modernă (1800 - 1947)

Bastionul Maria Theresia, mansarda B1

Vernisaj: 10 octombrie 2025, ora 17:00


În paginile unui album de familie se ascund povești despre orașe care prindeau contur, despre oameni care au construit instituții, au cultivat arta și au dat identitate Banatului modern.
Muzeul Național al Banatului vă invită la vernisajul expoziției „Albume de familie. Burghezia din Banat în perioada modernă”, un nou capitol al „Trilogiei sociale a Banatului”, dedicat istoriei unei clase care a modelat viața culturală, economică și urbană a regiunii.
Expoziția recompune universul cotidian al burgheziei bănățene între 1800 și 1947 prin pictură, grafică, mobilier, documente, fotografii și obiecte care vorbesc despre rafinament, schimbare și modernitate.
Proiectul este realizat de Muzeul Național al Banatului în colaborare cu Complexul Muzeal Arad, Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică Lugoj, Muzeul Banatului Montan Reșița, Muzeul Județean de Etnografie și al Regimentului de Graniță Caransebeș, Episcopia Romano-Catolică de Timișoara și Arhivele Naționale – Serviciul Județean Timiș, cu sprijinul unor colecționari și cercetători dedicați.

Expoziția poate fi vizitată între 11 octombrie 2025 și 25 ianuarie 2026, de miercuri până duminică, între orele 10:00 - 18:00.
O invitație la memorie, eleganță și reflecție. Vă așteptăm să deschidem împreună acest album de familie.


Expoziția este organizată cu sprijinul Consiliului Județean Timiș.

 

Sursa informațiilor Muzeul Național al Banatului.

𝐼𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑎 𝑉𝑎̆𝑖𝑖 𝑇𝑒𝑙𝑒𝑎𝑗𝑎𝑛𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑝𝑟𝑖𝑛 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑟𝑚𝑒𝑑𝑖𝑢𝑙 𝑜𝑏𝑖𝑒𝑐𝑡𝑒𝑙𝑜𝑟 𝑎𝑟ℎ𝑒𝑜𝑙𝑜𝑔𝑖𝑐𝑒. 𝐶𝑜𝑛𝑠𝑒𝑟𝑣𝑎𝑟𝑒𝑎 ș𝑖 𝑝𝑟𝑜𝑚𝑜𝑣𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑙𝑜𝑐𝑎𝑙 𝑐𝑎 𝑝𝑎𝑟𝑡𝑒 𝑎 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑛𝑎ț𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙

 



Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Prahova derulează activități ce țin de proiectul 𝐼𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑎 𝑉𝑎̆𝑖𝑖 𝑇𝑒𝑙𝑒𝑎𝑗𝑎𝑛𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑝𝑟𝑖𝑛 𝑖𝑛𝑡𝑒𝑟𝑚𝑒𝑑𝑖𝑢𝑙 𝑜𝑏𝑖𝑒𝑐𝑡𝑒𝑙𝑜𝑟 𝑎𝑟ℎ𝑒𝑜𝑙𝑜𝑔𝑖𝑐𝑒. 𝐶𝑜𝑛𝑠𝑒𝑟𝑣𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑠𝑖 𝑝𝑟𝑜𝑚𝑜𝑣𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑙𝑜𝑐𝑎𝑙 𝑐𝑎 𝑝𝑎𝑟𝑡𝑒 𝑎 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑛𝑎𝑡𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙 – 𝑜 𝑠𝑡𝑟𝑎𝑡𝑒𝑔𝑖𝑒 𝑑𝑒 𝑑𝑖𝑔𝑖𝑡𝑖𝑧𝑎𝑟𝑒, proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Parteneri ai proiectului sunt Colegiul Național „Nichita Stănescu” (Ploiești), Școala Generală „Toma T. Socolescu” (Păulești) și Școala Generală „Radu Tudoran” (Blejoi). Echipa de proiect este alcătuită din Tudor Hila (coordonator), Bogdan Ciupercă, Irina Ene, Eduard Ghinea, Emil Grigorescu, Cătălin Dîscă, Alin Anton, Raluca Dobrogeanu și Ecaterina Hila.
 
Proiectul își propune valorificarea patrimoniului MJIAPh provenit de pe Valea Teleajenului în urma cercetarilor arheologice. Scopul proiectului îl reprezintă aducerea în prim plan a importanței obiectelor arheologice ca parte a vieții comunităților umane din trecut și conștientizarea comunităților locale din prezent asupra valorii acestora. 
 
Alegerea zonei Văii Teleajenului pentru realizarea proiectului nu este întâmplătoare, aceasta fiind încă din preistorie o cale principală de legătură între Câmpia Română și interiorul Arcului Carpatic, pe acest drum circulând în permanență oameni și idei provenind din regiuni diverse.
 
Cele trei paliere principale avute în vedere sunt 𝑙𝑜𝑐𝑢𝑟𝑖𝑙𝑒 - Valea Teleajenului, 𝑜𝑎𝑚𝑒𝑛𝑖𝑖 - comunitățile locale și 𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑎 𝑧𝑜𝑛𝑎𝑙𝑎̆ - ce include atât comunitățile locale cât și zonele geografice. 
 
Pentru realizarea proiectului a fost elaborată o strategie de digitalizare prin care o parte a patrimoniului MJIAPh este supus scanării 3D, urmând ca rezultatul acestei munci să se materializeze prin realizarea unei expoziții virtuale, expoziție ce va fi accesibilă și pe site-ul instituției. 
 
În paralel cu expoziția virtuală, MJIAPh va vernisa cu obiectele implicate în proiect și o expoziție clasică, cu expunere fizică și va realiza prezentări în insituțiile de învâțământ partenere. 
 
𝑃𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙 𝑛𝑢 𝑟𝑒𝑝𝑟𝑒𝑧𝑖𝑛𝑡𝑎̆ 𝑖̂𝑛 𝑚𝑜𝑑 𝑛𝑒𝑐𝑒𝑠𝑎𝑟 𝑝𝑜𝑧𝑖𝑡̦𝑖𝑎 𝐴𝑑𝑚𝑖𝑛𝑖𝑠𝑡𝑟𝑎𝑡̦𝑖𝑒𝑖 𝐹𝑜𝑛𝑑𝑢𝑙𝑢𝑖 𝐶𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝑁𝑎𝑡̦𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙. 𝐴𝐹𝐶𝑁 𝑛𝑢 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑎𝑏𝑖𝑙𝑎̆ 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑛𝑡̦𝑖𝑛𝑢𝑡𝑢𝑙 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑠𝑎𝑢 𝑑𝑒 𝑚𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑖̂𝑛 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑟𝑒𝑧𝑢𝑙𝑡𝑎𝑡𝑒𝑙𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑝𝑜𝑡 𝑓𝑖 𝑓𝑜𝑙𝑜𝑠𝑖𝑡𝑒. 𝐴𝑐𝑒𝑠𝑡𝑒𝑎 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑖̂𝑛 𝑖̂𝑛𝑡𝑟𝑒𝑔𝑖𝑚𝑒 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑎𝑏𝑖𝑙𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑎 𝑏𝑒𝑛𝑒𝑓𝑖𝑐𝑖𝑎𝑟𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑓𝑖𝑛𝑎𝑛𝑡̦𝑎̆𝑟𝑖𝑖.
 
 
 

„Exponatul Lunii”. Obiectul prezentat este o publicație - „Revista Vlăsia”.

 


Muzeul Judeţean Teleorman, instituţie de cultură aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean Teleorman, prezintă în luna octombrie a.c. un nou exponat în cadrul ciclului expoziţional „Exponatul Lunii”. Obiectul prezentat este o publicație - „Revista Vlăsia”.


Revista apare în anii 1926 și 1927, fiind o publicație săptămânală axată pe comentarii politice, literare și sociale, directorul ei fiind N. Baboianu. Acesta o descria ca ,,O formă de suflet – de curaj și de idealism, în cea mai larvară și mai ideolicidă ambianță”.
Primul număr al revistei apare pe data de 10 octombrie 1926, în care găsim, printre altele, articole semnate de Cezar Petrescu („Muza de Treflă și Frații de Cupă”), Grigore N. Filipescu („Pe marginea tratatului...”), Tudor Teodorescu-Braniște („Scriitorii în politica d-lui Goga”), Ion Vinea („Soarta unuia”), Lucrezia Kar („Femeia mijlocie”). Revista obținuse și colaborarea unor personalități precum Alexandru Vaida Voevod, Nicolae Lupu, Grigore N. Filipescu, Gala Galaction, Cezar Petrescu, Tudor Teodorescu-Braniște, Ion Vinea, Camil Petrescu, Lucrezia Kar, N. Mateescu, Isac Peltz, Voicu Nițescu, Sergiu Dan, Mircea Eliade etc.


Revista avea un format de 24/16 cm și în jur de 20 de pagini. Redacția revistei se afla în București, pe strada Matei Milo nr. 9.
Această publicație apare într-un contextul anilor ’20, cunoscuți ca ,,anii nebuni”, marcați de inovații tehnologice precum apariția radioului și zborul transoceanic, de schimbări sociale, de o cultură vibrantă, de ascensiunea unor noi curente politice ca fascismul și comunismul, de o explozie informațională manifestată prin apariția unui mare număr de ziare și reviste. Acest fenomen s-a manifestat și în România.

 

Sursa informațiilor Muzeul Judeţean Teleorman.

Prăvălia de modă a fraților László

 





Prăvălia de modă a fraților László

Negustorul László Márton, din Gherla, a avut ideea deschiderii la Brașov a prăvăliei „László M. & L.”, afacere continuată de fiii săi, Dénes și Gerö. Prăvălia elegantă de modă a lui Márton, de pe strada Târgul Inului nr. 29, era specializată în vânzarea de postavuri și albituri, acolo comercializându-se, de asemenea, stofe pentru rochii de damă, produse local, sau aduse din străinătate, mătăsuri fine, dar chiar și covoare, perdele și alte produse textile, toate la prețuri moderate, accesibile brașovenilor.

În volumul „Brașovul de altădată”, Sextil Pușcariu surprinde frânturi de viață burgheză, prăvălia fraților László conturându-se ca o oază a rafinamentului textil. „Cel mai tânăr între cei doi frați László avea totdeauna o glumă în rezervă când te servea cu mâna lui grasă, la care lipseau încheieturile din urmă ale degetelor. Stâlpul prăvăliei din Șirul Inului era însă negriciosul Verzár, cu vocea lui aspră, dar cu vorbe ademenitoare când îți arăta câte o stofă strălucitoare de atlas”. În felul acesta prăvălia fraților László a devenit un punct de referință în peisajul comercial brașovean, printre cliente numărându-se chiar și săcelence doritoare de ținute luxoase.

Cu detalii complete despre viața in Brașovul de odinioară vă așteptam la Muzeul Civilizației Urbane a Brașovului, unde, în cadrul expoziției temporare „Haina îl face pe om. Incursiune în codul vestimentar de odinioară” veți avea ocazia să studiați elemente de port specifice diferitelor categorii profesionale și ale comunităților care au modelat zona noastră.

Foto 1: László Marton, tatăl cel care a deschis prăvălia „M&L László” la începutul anilor 1860

Foto 2: László Dénes și László Gerő, fiii lui László Marton
 
 
 
Sursa informațiilor Muzeul de Etnografie Brașov.

𝐅𝐢𝐧𝐚𝐥𝐮𝐥 𝐜𝐚𝐦𝐩𝐚𝐧𝐢𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐜𝐞𝐫𝐜𝐞𝐭ă𝐫𝐢 𝐚𝐫𝐡𝐞𝐨𝐥𝐨𝐠𝐢𝐜𝐞 𝐬𝐢𝐬𝐭𝐞𝐦𝐚𝐭𝐢𝐜𝐞 î𝐧 𝐜𝐚𝐧𝐚𝐛𝐚𝐞-𝐥𝐞 𝐥𝐞𝐠𝐢𝐮𝐧𝐢𝐢 𝐚 𝐕-𝐚 𝐌𝐚𝐜𝐞𝐝𝐨𝐧𝐢𝐜𝐚











𝐅𝐢𝐧𝐚𝐥𝐮𝐥 𝐜𝐚𝐦𝐩𝐚𝐧𝐢𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐜𝐞𝐫𝐜𝐞𝐭ă𝐫𝐢 𝐚𝐫𝐡𝐞𝐨𝐥𝐨𝐠𝐢𝐜𝐞 𝐬𝐢𝐬𝐭𝐞𝐦𝐚𝐭𝐢𝐜𝐞 î𝐧 𝐜𝐚𝐧𝐚𝐛𝐚𝐞-𝐥𝐞 𝐥𝐞𝐠𝐢𝐮𝐧𝐢𝐢 𝐚 𝐕-𝐚 𝐌𝐚𝐜𝐞𝐝𝐨𝐧𝐢𝐜𝐚


Începând cu luna iulie, specialiști din cadrul Muzeului de Istorie Turda, în parteneriat cu UMFST, Universitatea Babeș-Bolyai și MNIT, au desfășurat investigații arheologice asupra unui edificiu din zona de locuire civilă a canabae-lor legiunii a V-a Macedonica. Pe parcursul a cinci săptămâni au fost trasate patru secțiuni arheologice, în cadrul cărora au fost identificate fundații și urme ale unor structuri zidite aparținând unei 𝘥𝘰𝘮𝘶𝘴 roman. Complementar acestor structuri, au fost documentate porticul edificiului și două cuptoare, a căror funcționalitate rămâne deocamdată nedeterminată.
Materialul arheologic recuperat este consistent, incluzând podoabe (brățară și mărgele de sticlă, inel din bronz), accesorii vestimentare (ace de păr din os, aplici de centură din bronz), componente și elemente decorative de mobilier (un picior din bronz de tripod cu decor zoomorf), precum și monede și obiecte de cult. Cea mai remarcabilă descoperire constă într-o casetă din bronz, ornamentată cu un decor ce ilustrează fațada unui templu, păstrată integral — piesă unică, până în prezent, pe teritoriul Daciei romane — folosită, cel mai probabil, în contexte de natură religioasă.


#arheologie #potaissa #umfst #Babes-Bolyai #muzeulturda #castrulroman

 

Sursa informațiilor Muzeul de Istorie Turda.

Evenimentul de lansare a volumului: „Repere ale artei toreutice în Colecția Maria și dr. George Severeanu din a doua epocă a fierului și din cea romană (sec. IV a.Chr. - III p.Chr.)”, autor dr. Sorin Cleșiu.

 


Lansare de carte la Muzeul George Severeanu

 
Muzeul Municipiului București are plăcerea de a vă invita joi, 9 octombrie 2025, ora 16.00, la Muzeul George Severeanu (Strada Henri Coandă 26, București), la evenimentul de lansare a volumului:
Repere ale artei toreutice în Colecția Maria și dr. George Severeanu din a doua epocă a fierului și din cea romană (sec. IV a.Chr. - III p.Chr.)”, autor dr. Sorin Cleșiu.


Apărut la începutul lunii iulie, volumul V din seria dedicată colecției „Maria și dr. George Severeanu” continuă demersul de valorificare a uneia dintre cele mai importante colecții muzeale din România. Cartea reunește informații esențiale și povești inedite despre artefacte remarcabile, completând portretul unei colecții construite cu pasiune, rigoare și rafinament.
Această lucrare reflectă efortul constant de cercetare și documentare, dar și dorința de a duce mai departe moștenirea lăsată de dr. George Severeanu – medic, colecționar și unul dintre fondatorii muzeografiei moderne românești. Pentru echipa muzeului, realizarea volumului a însemnat o redescoperire emoționantă a unor obiecte cunoscute, dar mereu surprinzătoare – o invitație la reflecție și admirație.


Invitați speciali:
dr. Valeriu Sîrbu, cercetător ştiinţific I, Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan”
dr. Adrian Majuru, director general, Muzeul Municipiului Bucureşti
dr. Dan Pîrvulescu, director, Muzeul Municipiului Bucureşti
dr. Sorin Cleşiu, arheolog, Muzeul Municipiului Bucureşti 


Moderator:
dr. Vasile Opriş, şef secţie, Muzeul Municipiului Bucureşti
Locație: Muzeul George Severeanu
Acces gratuit – în limita locurilor disponibile.
Coordonarea seriei: dr. Dan Pîrvulescu, dr. Vasile Opriș


Editura: Cetatea de Scaun
Vă așteptăm să descoperiți alături de noi universul fascinant al artei toreutice și farmecul unei colecții excepționale!

 

Sursa informațiilor Muzeul Municipiului Bucureşti - Palatul Suțu.

Târgul Numismatic Cluj-Napoca

 


Asociația PRONUMISMATICA în colaborare cu Casa de Cultură a Studenților "Dumitru Fărcaș" Cluj-Napoca vă invită să participați la Târgul Numismatic desfășurat în data de 11 octombrie 2025, între orele 08:00 și 15:00 la Casa de Cultura a Studenților Cluj-Napoca, Piața Lucian Blaga, nr. 1-3, sala Transilvania, etaj 1.
Târgul se adresează tuturor celor interesați de numismatică și de istorie, intrarea fiind liberă.
Mai multe detalii aici: https://www.pronumismatica.ro/targ-cluj/
Pentru expozanți:
- Numărul maxim de mese este 30.
- Participarea este gratuită - nu se percepe nici un fel de taxă.
- Prioritate vor avea expozanții care sunt și membri ai Asociației PRONUMISMATICA și care au cotizația plătită la zi.
- Există posibilitatea de parcare peste drum de Casa de Cultură, la parcarea primăriei (parcare cu taxă).
- Pentru detalii și rezervări vă rugăm să ne contactați la numerele de telefon 0774549919 (Gabi) sau 0727714664 (Adam) - valabile și pentru WhatsApp.



A PRONUMISMATICA Egyesület a kolozsvári "Dumitru Fărcaș" Diákok Művelődési Házával együttműködve meghívja Önt a 2025. október 11-én 08:00 és 15:00 óra között a Kolozsvári Diákok Művelődési Házában megrendezésre kerülő Numizmatikai Vásárra. -Lucian Blaga tér, sz. 1-3, Transilvania terem, I. emelet.
A vásáron minden numizmatika és történelem iránt érdeklődő részt vehet, a belépés ingyenes.
További részletek itt: https://www.pronumismatica.ro/targ-cluj/
Kiállítóknak:
- Az asztalok maximális száma 30.
- A részvétel ingyenes, díj nem kerül felszámításra.
- Elsőbbséget élveznek azok a kiállítók, akik a PRONUMISMATICA Egyesületnek is tagjai, és akik díjukat naprakészen fizették.
- Parkolási lehetőség a Művelődési Házzal szemben az út túloldalán, a városháza parkolójában van (fizetős parkolás).
- Részletekért és foglalásért keressenek minket a 0774549919-es (Gabi) vagy a 0727714664-es (Ádám) telefonszámon - WhatsApp-ra is érvényes.



The PRONUMISMATICA Association, in collaboration with the "Dumitru Fărcaș" Student Culture House in Cluj-Napoca, invites you to participate in the Numismatic Fair held on October 11, 2025, between 08:00 and 15:00 at the Student Culture House in Cluj-Napoca, Lucian Blaga Square, no. 1-3, Transilvania Hall, 1st floor.
The fair is addressed to all those interested in numismatics and history, and admission is free.
More details here: https://www.pronumismatica.ro/targ-cluj/
For exhibitors:
- The maximum number of tables is 30.
- Participation is free - no fees are charged.
- Priority will be given to exhibitors who are also members of the PRONUMISMATICA Association and have their membership dues paid up to date.
- Parking is available across the street from the Culture House, at the city hall parking lot (paid parking).
- For details and reservations, please contact us at 0774549919 (Gabi) or 0727714664 (Adam) - also available on WhatsApp. 

 

Sursa informațiilor PRONUMISMATICA.

Noi monede comemorative din Spania - 30.09.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

The National Mint and Stamp Factory – Royal Mint (FNMT-RCM) announces a very special issue for October 6th, a release that aims to commemorate the 250th anniversary of the United States Declaration of Independence by highlighting Spain's role in it. This new collection seeks to highlight the often-forgotten contribution of our country, which played a significant role.


A decisive contribution to American independence


During the conflict, Spain became a fundamental ally of the revolutionary cause. This support materialized not only on the battlefield, under the leadership of figures such as Bernardo de Gálvez, but also through decisive financial, logistical, and strategic assistance.
Spanish troops fought the British in key arenas, such as the Gulf Coast and the Mississippi Valley, while supplies, financing, and access to safe ports were sent from the peninsula and the colonies.

Figures such as King Charles III, Admiral Luis de Córdova and Gálvez himself, along with the economic contributions translated into the sending of large quantities of silver eight reales—the famous Spanish Milled Dollar, a direct precursor to the first US dollar—were essential pieces in the final victory.


The 2025-2026 commemorative series


The FNMT-RCM has prepared a series of 10 collector coins, including: a four-escudo coin with a face value of 200 euros, a fifty-euro coin with a face value of 50 euros, and eight eight-real coins with a face value of 10 euros.

This commemorative collection, which highlights historical figures and key episodes in Spain's contribution to American independence, will be released in two phases:October 6, 2025: Issue of the first three pieces.
First half of 2026: launch of the remaining seven coins.

The first coins in the series presented in this article feature George Washington, Charles III, and the Real de a Ocho, symbols of the union of the two nations at a decisive moment in history.


€10 coin – Jordi Farragut

Obverse


Jordi Farragut, father of the first admiral of the United States Navy, David Farragut.


On the obverse, within an ornate decorative base from which two arms emerge, there is a portrait of Jordi Farragut. Above the image, in capital letters, is the legend JORDI FARRAGUT. At the top of the coin, in an ascending circular shape and in capital letters, appears the legend 250 ANNIVERSARY OF THE DECLARATION OF INDEPENDENCE OF THE U.S. - 1776. At the bottom, horizontally and in capital letters, appears the legend ESPAÑA 2025.


Reverse

Jordi Farragut left the port of Mahón to join the fight for independence from the United States. 


The reverse features an image of the port of Mahón in the 17th century; above it are the mint mark and the coin's face value, 10 EURO. At the bottom of the coin, the inscription REVOLUTIONARY WAR appears in a circular capital lettering. At the top of the coin, the inscription PUERTO DE MAHÓN – MENORCA appears in a circular capital lettering. The motifs and inscriptions are surrounded by a border-like composition.


10€ Coin – Real de a Ocho

Obverse


The first US dollar, the "Flowing Hair Dollar", minted in 1794, originated from the Spanish Real de a Ocho.
 

The obverse features an image of the obverse and reverse of the first American numismatic dollar. Above the image, in capital letters and in a circular format, is the legend FIRST AMERICAN DOLLAR; below, horizontally, are the legend REVOLUTIONARY WAR and an ornate decorative base. At the top of the coin, in an ascending circular format and in capital letters, is the legend 250 ANNIVERSARY OF THE DECLARATION OF INDEPENDENCE OF THE U.S. - 1776. Below, horizontally and in capital letters, appears the legend ESPAÑA 2025.

Reverse


The Spanish Real de a Ocho was widely used as currency in the United States until 1857. 


The reverse features a representation of the motifs and legends of a real de a ocho; to the left, the mint mark; above, the face value of the coin, 10 EURO. At the top of the coin, in a circular shape and in capital letters, appears the legend 1775 – SPANISH MILLED DOLLAR – 1857. At the bottom, in a circular shape and in capital letters, appears the legend VTRAQUE VNUM. The motifs and legends are surrounded by a border-like composition.


10€ Coin – Charles III

Obverse

The American bald eagle.
 


The obverse features a colorful image of a bald eagle within a decorative, ornate base from which emerge the flags of the United States of America and Spain. At the top of the coin, in an ascending circular shape and in capital letters, appears the legend 250th Anniversary of the Declaration of Independence of the United States – 1776. At the bottom, horizontally and in capital letters, appears the legend Spain 2025.


Reverse


Charles III played a crucial role in George Washington's victory over England.


The reverse features the facing busts of the King of Spain, Charles III, and George Washington. On their bases, respectively, are the legends CHARLES III and WASHINGTON; below, the mint mark. Across the top of the coin, horizontally, appears the face value of 10 EURO. Across the bottom of the coin, in a circular capital, appears the legend REVOLUTIONARY WAR. A border-like composition surrounds the motifs and legends.

Common technical characteristics

Metrics: 8 Reales
Year of Issue: 2025
Quality: Proof
Diameter: 40 mm
Face Value: 10 Euro
Metal: 925 silver
Singing: Fluted
Weight: 27 g
Print run: 10,000 of each



The recommended retail price is €79 including VAT for each coin.

 

Sursa informațiilor aici.

O nouă bancnotă comemorativă din Transnistria - 30.09.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.


 

Trans-Dniester new 1-ruble numismatic product (BNP228a) confirmed

This 1-ruble note commemorates the 35th anniversary of the Trans-Dniester Moldovan Republic. 2,490 of 2,500 notes were packaged in folders.

Courtesy of Vadim Tislenko, Claudio Marana, and Alex Zlotin.

 

Sursa informațiilor: https://banknotenews.com/?p=47961 

luni, 29 septembrie 2025

Expoziția temporară „Rerum Criminalium. Regimul pedepselor și torturii în Transilvania medievală”

 

 

Expoziția propune o incursiune inedită în istoria justiției medievale, dincolo de clișeele și imaginile propagate de cultura populară. Dacă filmele și romanele ne-au obișnuit cu scene spectaculoase de tortură și pedepse aplicate arbitrar, documentele de epocă ne dezvăluie o realitate mai complexă, unde justiția medievală era reglementată de legi, privilegii și proceduri.

 

Sursa informațiilor Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă Zalău.

𝑀𝑜𝑙𝑖𝑎 - 𝑒𝑥𝑒𝑚𝑝𝑙𝑎𝑟𝑒 𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑎𝑐𝑢𝑙𝑜𝑎𝑠𝑒 𝑑𝑖𝑛 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙 𝑒𝑥𝑜𝑡𝑖𝑐 𝑎𝑙 𝑆𝑒𝑐𝑡̦𝑖𝑒𝑖 𝑑𝑒 𝑆̦𝑡𝑖𝑖𝑛𝑡̦𝑒𝑙𝑒 𝑁𝑎𝑡𝑢𝑟𝑖𝑖 𝑎 𝑀𝑢𝑧𝑒𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑂𝑙𝑡𝑒𝑛𝑖𝑒𝑖 𝐶𝑟𝑎𝑖𝑜𝑣𝑎

 


𝑃𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙 𝑒𝑛𝑡𝑜𝑚𝑜𝑙𝑜𝑔𝑖𝑐 𝑎𝑙 𝑀𝑢𝑧𝑒𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑂𝑙𝑡𝑒𝑛𝑖𝑒𝑖 𝐶𝑟𝑎𝑖𝑜𝑣𝑎 𝑐𝑜𝑛𝑠𝑒𝑟𝑣𝑎̆ 53.870 𝑝𝑖𝑒𝑠𝑒 𝑓𝑖𝑖𝑛𝑑 𝑐𝑜𝑛𝑠𝑡𝑖𝑡𝑢𝑖𝑡 𝑑𝑖𝑛: 36.090 𝑖𝑛𝑠𝑒𝑐𝑡𝑒 𝑐𝑜𝑙𝑒𝑐𝑡𝑎𝑡𝑒, 11.241 𝑖𝑛𝑠𝑒𝑐𝑡𝑒 𝑎𝑐ℎ𝑖𝑧𝑖𝑡̧𝑖𝑜𝑛𝑎𝑡𝑒 𝑠̧𝑖 7.539 𝑖𝑛𝑠𝑒𝑐𝑡𝑒 𝑑𝑜𝑛𝑎𝑡𝑒.
În cadrul insectelor achiziţionate, este conservată şi colecţia de fluturi exotici „𝐶𝑙𝑎𝑢𝑑𝑖𝑎 𝑆𝑡𝑎̆𝑛𝑜𝑖𝑢”, fiind singura colecţie de insecte exotice din patrimoniu. Ea completează lepidopterele autohtone din patrimoniu, având atât importanţă ştiinţifică, dar şi expoziţională.
𝐄𝐱𝐩𝐨𝐳𝐢𝐭̦𝐢𝐚 𝐝𝐞 𝐟𝐚𝐭̦𝐚̆, 𝐢𝐧𝐭𝐢𝐭𝐮𝐥𝐚𝐭𝐚̆ „𝑀𝑜𝑙𝑖𝑎 - 𝑒𝑥𝑒𝑚𝑝𝑙𝑎𝑟𝑒 𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑎𝑐𝑢𝑙𝑜𝑎𝑠𝑒 𝑑𝑖𝑛 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙 𝑒𝑥𝑜𝑡𝑖𝑐 𝑎𝑙 𝑆𝑒𝑐𝑡̦𝑖𝑒𝑖 𝑑𝑒 𝑆̦𝑡𝑖𝑖𝑛𝑡̦𝑒𝑙𝑒 𝑁𝑎𝑡𝑢𝑟𝑖𝑖 𝑎 𝑀𝑢𝑧𝑒𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑂𝑙𝑡𝑒𝑛𝑖𝑒𝑖 𝐶𝑟𝑎𝑖𝑜𝑣𝑎” 𝐜𝐨𝐧𝐭̦𝐢𝐧𝐞 𝐩𝐢𝐞𝐬𝐞 𝐬𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐞𝐜𝐭̦𝐢𝐚 𝐝𝐞 𝐟𝐥𝐮𝐭𝐮𝐫𝐢 𝐞𝐱𝐨𝐭𝐢𝐜𝐢 „𝐂𝐥𝐚𝐮𝐝𝐢𝐚 𝐒𝐭𝐚̆𝐧𝐨𝐢𝐮”.
𝐃𝐄𝐒𝐂𝐇𝐈𝐃𝐄𝐑𝐄𝐀 𝐄𝐗𝐏𝐎𝐙𝐈𝐓̦𝐈𝐄𝐈 𝐓𝐄𝐌𝐏𝐎𝐑𝐀𝐑𝐄 𝐕𝐀 𝐀𝐕𝐄𝐀 𝐋𝐎𝐂, 𝐉𝐎𝐈, 𝟐 𝐎𝐂𝐓𝐎𝐌𝐁𝐑𝐈𝐄 𝟐𝟎𝟐𝟓, 𝐋𝐀 𝐎𝐑𝐀 𝟏𝟎:𝟎𝟎 𝐥𝐚 𝐒𝐄𝐂𝐓𝐈𝐀 𝐃𝐄 𝐒̦𝐓𝐈𝐈𝐍𝐓̦𝐄𝐋𝐄 𝐍𝐀𝐓𝐔𝐑𝐈𝐈 𝐀 𝐌𝐔𝐙𝐄𝐔𝐋𝐔𝐈 𝐎𝐋𝐓𝐄𝐍𝐈𝐄𝐈 𝐂𝐑𝐀𝐈𝐎𝐕𝐀.
Molia este denumirea dată unui grup de insecte din ordinul Lepidoptera, asemănătoare cu fluturii.
𝐈̂𝐧 𝐜𝐚𝐝𝐫𝐮𝐥 𝐞𝐱𝐩𝐨𝐳𝐢𝐭̦𝐢𝐞𝐢 „𝐌𝐨𝐥𝐢𝐚 - 𝐞𝐱𝐞𝐦𝐩𝐥𝐚𝐫𝐞 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐚𝐜𝐮𝐥𝐨𝐚𝐬𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐩𝐚𝐭𝐫𝐢𝐦𝐨𝐧𝐢𝐮𝐥 𝐞𝐱𝐨𝐭𝐢𝐜 𝐚𝐥 𝐒𝐞𝐜𝐭̦𝐢𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐒̦𝐭𝐢𝐢𝐧𝐭̦𝐞𝐥𝐞 𝐍𝐚𝐭𝐮𝐫𝐢𝐢 𝐚 𝐌𝐮𝐳𝐞𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐎𝐥𝐭𝐞𝐧𝐢𝐞𝐢 𝐂𝐫𝐚𝐢𝐨𝐯𝐚” 𝐬𝐮𝐧𝐭 𝐚𝐛𝐨𝐫𝐝𝐚𝐭𝐞 𝐚𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐜𝐮𝐦:
diferențe și asemănări între fluturi și molii,
morfologia şi metamorfoza moliilor,
dimorfismul sexual,
regimul trofic al moliilor,
adaptări pentru supravieţuire,
rolul moliilor în ecosisteme precum și
importanță lor în viață oamenilor de-alungul secolelor.
În cadrul expoziției vor fi expuse insectare cu peste 200 piese exotice spectaculoase, printre care și: 𝑀𝑜𝑙𝑖𝑎 𝑎𝑡𝑙𝑎𝑠 (𝐴𝑡𝑡𝑎𝑐𝑢𝑠 𝑎𝑡𝑙𝑎𝑠) – cea mai mare molie din lume, 𝑇ℎ𝑦𝑠𝑎𝑛𝑖𝑎 𝑎𝑔𝑟𝑖𝑝𝑝𝑖𝑛𝑎 - lepidoptera cu cea mai mare anvergură a aripilor, 𝐶ℎ𝑟𝑦𝑠𝑖𝑟𝑖𝑑𝑖𝑎 𝑟ℎ𝑖𝑝ℎ𝑒𝑢𝑠 - considerată a fi una dintre cele mai frumoase și impresionante lepidoptere, 𝑀𝑜𝑙𝑖𝑎 𝑙𝑢𝑛𝑎 (𝐴𝑐𝑡𝑖𝑎𝑠 𝑙𝑢𝑛𝑎), 𝐴𝑔𝑙𝑜𝑠𝑠𝑎 𝑐𝑢𝑝𝑟𝑖𝑛𝑎 - cunoscută pentru că s-ar fi hrănit cu grăsime umană, 𝑈𝑡𝑒𝑡ℎ𝑒𝑖𝑠𝑎 𝑜𝑟𝑛𝑎𝑡𝑟𝑖𝑥 - subiectul unor numeroase studii comportamentale, etc.
Exemplarele care vor fi expuse au fost colectate din pădurea amazoniană sau din vegetaţia luxuriantă a pădurii tropicale (𝐼𝑛𝑑𝑖𝑎, 𝑃𝑒𝑟𝑢, 𝑁𝑜𝑢𝑎 𝐺𝑢𝑖𝑛𝑒𝑒, 𝐶𝑜𝑛𝑔𝑜, 𝐵𝑟𝑎𝑧𝑖𝑙𝑖𝑎 𝑒𝑡𝑐.) și sunt rezultatul schimburilor realizate de regretatul profesor dr. Ioan Stănoiu cu specialiști și colecționari din întreaga lume.
𝐀𝐯𝐚̂𝐧𝐝 𝐢̂𝐧 𝐯𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞 𝐟𝐚𝐩𝐭𝐮𝐥 𝐜𝐚̆ 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐢𝐥𝐞 𝐞𝐱𝐨𝐭𝐢𝐜𝐞 𝐬𝐮𝐧𝐭 𝐟𝐨𝐚𝐫𝐭𝐞 𝐠𝐫𝐞𝐮 𝐝𝐞 𝐜𝐮𝐧𝐨𝐬𝐜𝐮𝐭 𝐢̂𝐧 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐮𝐥 𝐧𝐚𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥 𝐝𝐢𝐧 𝐜𝐚𝐮𝐳𝐚 𝐞𝐭𝐨𝐥𝐨𝐠𝐢𝐞𝐢 𝐬̧𝐢 𝐚𝐫𝐞𝐚𝐥𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐥𝐨𝐫, 𝐜𝐨𝐥𝐞𝐜𝐭̧𝐢𝐢𝐥𝐞 𝐦𝐮𝐳𝐞𝐚𝐥𝐞 𝐨𝐟𝐞𝐫𝐚̆ 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐚𝐥𝐢𝐬̧𝐭𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐬̦𝐢 𝐯𝐢𝐳𝐢𝐭𝐚𝐭𝐨𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐩𝐨𝐬𝐢𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐝𝐞 𝐚 𝐜𝐮𝐧𝐨𝐚𝐬̧𝐭𝐞 𝐦𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐬̧𝐢 𝐫𝐚̆𝐬𝐩𝐚̂𝐧𝐝𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐩𝐫𝐞𝐥𝐮𝐜𝐫𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐬̧𝐢 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐚𝐭𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞𝐭̧𝐢𝐧𝐮𝐭𝐞 𝐝𝐞 𝐞𝐱𝐞𝐦𝐩𝐥𝐚𝐫𝐞𝐥𝐞 𝐚𝐟𝐥𝐚𝐭𝐞 𝐢̂𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐞𝐜𝐭̧𝐢𝐢.

 

Sursa informațiilor Muzeul Olteniei.