duminică, 31 august 2025

UN EXPONAT DE NERATAT: Foarfece

 








UN EXPONAT DE NERATAT

Muzeul din Deva este una dintre cele mai vechi instituții de profil din țară. A fost înființat la sfârșitul secolului al XIX-lea. Sediul central este organizat în jurul palatului Magna Curia, monument istoric care impune prin elemente arhitectonice şi stilistice, renascentiste şi baroce.

Foto 1: Palatul Magna Curia, sediul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva
(Foto și prelucrare computerizată: Ionuț Codrea).

Pe parcursul unei perioade ce depășește un secol, muzeul devean a adunat colecții valoroase, care cuprind artefacte prețioase, monede, statui și inscripții din piatră, obiecte cu valoare etnografică și pentru științele naturii. Biblioteca adăpostește peste 30.000 de volume, iar colectivul actual al muzeului are atât experiența, cât și maturitatea pentru a desfășura activități la cel mai ridicat nivel profesional.
Începând din luna ianuarie am creat o rubrică lunară pe pagina noastră în cadrul căreia vă propunem să faceți cunoștință cu 12 artefacte mai puțin cunoscute și să aflați povestea fiecăruia, atât cât a putut să fie descifrată de arheologi. Am ales mediul on-line cu speranța că vom putea să venim în întâmpinarea interesului cât mai multor persoane.
În ultima săptămână a fiecărei luni veți face cunoștință cu un astfel de obiect, iar la începutul anului 2026, vom afla cum poveștile se completează pentru a contura secvențe din viața unei comunități.

8. Foarfece

Foto 2: Obiectul după restaurare (Restaurator: Mihaela Beceanu) – (Foto: Iosif Vasile Ferencz).

Cercetările la Ardeu sunt încă în plină desfășurare, motiv pentru care apar în continuare obiecte care completează imaginea de ansamblu asupra locuirii întregului sit. În aceeași măsură, ele contribuie cu detalii importante la înțelegerea mai profundă a funcționalității unor construcții sau amenajări. Așa este cazul unui artefact descoperit în anul 2024 

(Foto 2). De data aceasta, încă din momentul descoperirii mi-a fost foarte clară funcționalitatea lui. Mai văzusem astfel de obiecte. Este o foarfecă. Însă dimensiunile sale sunt cele care atrag atenția în mod cu totul aparte. Iar prezența sa în inventarul atelierului de fierărie constituie cea mai mare provocare cu privire la interpretare. Răspunsurile au venit și în acest caz prin intermediul bibliotecii, prin studierea bibliografiei.
În cadrul Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva funcționează o bibliotecă documentară care a fost organizată încă de la constituirea Societăţii de Istorie şi Arheologie a Comitatului Hunedoara, în anul 1880. Sursele de îmbogăţire a bibliotecii au fost, în general, donaţiile şi schimbul de publicaţii încă din anul 1881. În prezent biblioteca muzeului devean desfăşoară schimb de publicaţii cu majoritatea muzeelor şi universităţilor din ţară, precum şi cu 74 de instituţii de profil din străinătate (Austria, Belgia, Bosnia Herţegovina, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, spațiul ex-iugoslav, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Polonia, Slovacia, Slovenia, S.U.A., Suedia, Ungaria).
Cele peste 32.000 de volume sunt cărţi de specialitate pentru toate perioadele istoriei, ştiinţe auxiliare, cultură, civilizaţie, istoriografie, bibliografii, enciclopedii, dicţionare, istorie locală, minorităţi, biserică şi religie etc. Ele susțin activităţile desfăşurate de personalul Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva, dar biblioteca documentară este deschisă și cititorilor din exterior în regim de sală de lectură.
Dar ca să știu ce să caut, a trebuit să încep cu descrierea obiectului. Am observat că a fost realizat din fier, prin forjare, dintr-o bară îndoită în forma literei U, lăţită la bază pentru a- i conferi elasticitate (Foto 3). Capetele au fost lățite sub forma unor lame triunghiulare ascuțite la interior. Se păstrează doar o jumătate a obiectului, însă morfologia ustensilelor de acest fel este foarte unitară. Numeroase exemplare descoperite întregi ne ajută să recunoaștem cu multă ușurință chiar și fragmente mai mici.
Dimensiunile păstrate sunt: Lungimea totală: 9,8 mm; Lungimea lamei: 4 cm; Lățimea maximă a lamei: 1,5 cm. Însă extremitatea lamei lipsește, astfel că lungimea totală putea să atingă cca 10,5-11 cm.
Foto 3: Foarfeca de la Ardeu (Foto: Iosif Vasile Ferencz).
Dimensiunile exemplarului de la Ardeu sunt cele care ne atrag atenția în mod deosebit. În Antichitate precum și în perioadele care au urmat, foarfecile erau folosite la tunsul oamenilor, cât şi al oilor, dar erau folosite și pentru alte scopuri. De cele mai multe ori contextul, adică locul exact în care a fost descoperit obiectul, precum și asocierea cu alte obiecte ne ajută să înțelegem funcționalitatea exemplarului respectiv. În cazul nostru este vorba de un atelier de fierărie, unde au fost găsite obiecte de o mare diversitate.

Foto 4: Imagine recentă din timpul cercetărilor atelierului de fierărie de la Ardeu
(Foto: Iosif Vasile Ferencz)

Analogii, adică obiecte de acest fel, sunt deosebit de numeroase în întregul areal european. Morfologia lor este foarte asemănătoare. Dar în ceea ce privește simbolismul foarfecelor este de notat că reprezintă principiul masculin, activ, creativ. Foarfecele îi fac pe oameni mai umani și mai civilizați, creând haine și tăind părul, atât cel uman, cât și cel al animalelor. Ele sunt adesea folosite de femei, pricepute la cusut, în timp ce în principal bărbații tund oile. Dar de multe ori foarfecele sunt conectate la identitatea războinicului. Iar complexele funerare ne ajută să înțelegem mai multe detalii.
În urmă cu 30 de ani, P. Treherne a subliniat rolul înfrumusețării în stabilirea identității războinicilor din epoca bronzului. Ideile sale sunt azi un punct de referință pentru studiul arheologiei corpului, genului și identității în Europa preistorică.
Deși s-a concentrat asupra societăților din epoca bronzului, lucrarea sa a fost adesea citată în discuțiile despre rolul articolelor de toaletă pe spații largi și pentru intervale de timp lungi. Majoritatea obiectelor de înfrumusețare din această perioadă sunt legate de îngrijirea părului, în zona capilară sau facială. Cele mai comune artefacte utilizate în astfel de scopuri, găsite în contexte funerare, sunt foarfecele, briciurile și pensetele.
De-a lungul ultimei părți a preistoriei în Europa, tratamentul părului a avut semnificații diferite. Anumite coafuri puteau fi legate exclusiv de o anumită clasă socială, în timp ce altele puteau fi destinate persoanelor de rang inferior.
Foarfeci apar în Europa la începutul secolului al IV-lea î.Hr. în contexte grecești sau punice, în Peloponez, Magna Graecia, Sicilia sau Sardinia. Ele sunt prezente în morminte feminine. Dimensiunile lor sunt mici, variind între 11 și 13 cm, iar mânerul lor este adeseori mai lung decât lama. Cam în aceeași perioadă, apar foarfece în Europa temperată. Printre cele mai vechi descoperiri se numără cele găsite în mormântul 141 de la Dürrnberg (Salzburg, Austria) sau în mormântul celtic nr. 180 de la Pișcolt (jud. Satu Mare, România). Însă lungimea medie a celor din urmă este între 18 și 23 cm. O altă caracteristică prin care se diferențiază față de cele din zona mediteraneană este aceea că mânerul și lamele sunt aproximativ egale ca dimensiuni. Și în plus, spre deosebire de cele din sudul Europei, foarfecele din mediul celtic se găsesc mai frecvent în mormintele masculine, așezate alături de un brici sau o piatră de ascuțit.
Funcționalitatea lor a fost adesea dezbătută, considerându-se că au fost folosite pentru igiena corporală sau producția unor obiecte textile.
Prin urmare, exemplarul descoperit la Ardeu se aseamănă mai mult cu cele din zona mediteraneană ca formă și dimensiuni. Tot forma și dimensiunile ne îndeamnă să credem că a fost realizat pentru a servi la toaleta părului și a bărbii. În mediul dacic sunt cunoscute și alte foarfece, așa cum sunt cunoscute și alte obiecte asociate cu toaleta și preocupările pentru frumusețe.
Foto 5: Oglindă descoperită la Grădiștea Muncelului și foarfecă de la Costești (După: Liliana Mateescu-Suciu, Gabriela Gheorghiu, Cristian Gazdac, Schimburile comerciale, în „Incursiuni dacice în spațiul virtual”, Cluj-Napoca, 2016).
Revenind la exemplarul descoperit la Ardeu și la semnificația prezenței sale, să ținem cont că provine din ruinele unui atelier și că avem de-a face doar cu un fragment de foarfecă. Aceste indicii ne îndeamnă să luăm în considerare și ipoteza că obiectul a ajuns în acel loc într-o stare fragmentară. Este posibil ca meșterul să fi fost pregătit să realizeze un alt obiect din acel fragment. O asemenea interpretare mi se pare mai plauzibilă, deși aș fi tentat să cred că fragmentul ar fi putut fi folosit și ca obiect de toaletă al meșterului sau al soției sale.
Putem remarca faptul că prin prezența obiectului în inventarul atelierului de la Ardeu avem la dispoziție pentru studiu și interpretare încă o piesă rară, cu un caracter deosebit, special. Să reținem și din acest exemplu că arheologia ne oferă situații în care interpretările cu privire la un obiect pot să fie diferite față de cele emise la prima impresie.
Sperăm că v-a plăcut povestea și vă invităm să ne lăsați comentarii și sugestii. 

Cercetător consacrat,
Dr. Iosif Vasile Ferencz,
Secția Arheologie în cadrul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva
 
 

𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐯𝐚𝐬𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐥𝐮𝐭 𝐥𝐚 𝐨𝐛𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥 𝐜𝐨𝐭𝐢𝐝𝐢𝐚𝐧

 


𝐒𝐞𝐜𝐭̦𝐢𝐚 𝐝𝐞 𝐈𝐬𝐭𝐨𝐫𝐢𝐞-𝐀𝐫𝐡𝐞𝐨𝐥𝐨𝐠𝐢𝐞


𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐯𝐚𝐬𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐥𝐮𝐭 𝐥𝐚 𝐨𝐛𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥 𝐜𝐨𝐭𝐢𝐝𝐢𝐚𝐧

𝐌𝐨𝐝𝐞𝐥𝐚𝐭 𝐝𝐢𝐧 𝐥𝐮𝐭 𝐚𝐫𝐬, 𝐯𝐚𝐬𝐮𝐥 𝐜𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐢𝐢 𝐆𝐚̂𝐫𝐥𝐚 𝐌𝐚𝐫𝐞 - 𝐂𝐚̂𝐫𝐧𝐚 (𝐬𝐞𝐜. 𝐗𝐕-𝐗𝐈𝐈 𝐢̂. 𝐇𝐫) 𝐬̦𝐢 𝐜𝐚𝐧𝐚 𝐜𝐨𝐧𝐭𝐞𝐦𝐩𝐨𝐫𝐚𝐧𝐚̆ 𝐬𝐞 𝐢̂𝐧𝐭𝐚̂𝐥𝐧𝐞𝐬𝐜 𝐢̂𝐧𝐭𝐫-𝐮𝐧 𝐝𝐢𝐚𝐥𝐨𝐠 𝐩𝐞𝐬𝐭𝐞 𝐦𝐢𝐥𝐞𝐧𝐢𝐢. Dincolo de timp și forme, aceste obiecte ne amintesc că gestul de a crea și a folosi un obiect – simplu, firesc, uman - rămâne neschimbat. 

𝐕𝐢𝐧𝐨 𝐬𝐚̆ 𝐝𝐞𝐬𝐜𝐨𝐩𝐞𝐫𝐢 𝐩𝐨𝐯𝐞𝐬̦𝐭𝐢𝐥𝐞 𝐭𝐫𝐞𝐜𝐮𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐢̂𝐧 𝐜𝐨𝐥𝐞𝐜𝐭̦𝐢𝐢𝐥𝐞 #MuzeulOlteniei, 𝐢̂𝐧 𝐮𝐥𝐭𝐢𝐦𝐮𝐥 𝐰𝐞𝐞𝐤𝐞𝐧𝐝 𝐝𝐞 𝐯𝐚𝐫𝐚̆! 

Ce cană ai alege? Modernă sau veche, de milenii?

Programul de vizitare: 𝐦𝐚𝐫𝐭̦𝐢–𝐝𝐮𝐦𝐢𝐧𝐢𝐜𝐚̆, 𝟗:𝟎𝟎–𝟏𝟕:𝟎𝟎 (ultima intrare 16:15)


#MuzeulOlteniei #SecțiaIstorieArheologie #ArtaȘiTimpul #UltimulWeekendDeVară #CulturaGârlaMare

 
𝐀𝐟𝐢𝐬̦: Camelia Săvescu, Referent de Specialitate, Biroul de Marketing, Muzeul Olteniei.

 

Sursa informațiilor Muzeul Olteniei.

𝐑𝐨𝐥𝐮𝐥 𝐜𝐞𝐫𝐜𝐞𝐭𝐚̆𝐫𝐢𝐢 𝐩𝐞 𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐢̂𝐧 𝐜𝐚𝐝𝐫𝐮𝐥 𝐦𝐮𝐳𝐞𝐨𝐥𝐨𝐠𝐢𝐞𝐢

 





𝐂𝐞𝐫𝐜𝐞𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐞 𝐭𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐫𝐞𝐩𝐫𝐞𝐳𝐢𝐧𝐭𝐚̆ 𝐨 𝐦𝐞𝐭𝐨𝐝𝐚̆ 𝐬̦𝐭𝐢𝐢𝐧𝐭̦𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚̆ 𝐜𝐞 𝐩𝐫𝐞𝐬𝐮𝐩𝐮𝐧𝐞 𝐨𝐛𝐬𝐞𝐫𝐯𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐢𝐫𝐞𝐜𝐭𝐚̆, 𝐜𝐨𝐥𝐞𝐜𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐞 𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐭̦𝐢𝐢, 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐯𝐢𝐮𝐫𝐢 𝐬̦𝐢 𝐝𝐨𝐜𝐮𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐫𝐞 𝐢̂𝐧 𝐜𝐨𝐦𝐮𝐧𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐞 𝐮𝐧𝐝𝐞 𝐬𝐞 𝐫𝐞𝐠𝐚̆𝐬𝐞𝐬𝐜 𝐞𝐱𝐩𝐫𝐞𝐬𝐢𝐢𝐥𝐞 𝐩𝐚𝐭𝐫𝐢𝐦𝐨𝐧𝐢𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐜𝐮𝐥𝐭𝐮𝐫𝐚𝐥, 𝐟𝐢𝐞 𝐞𝐥 𝐦𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥 𝐬𝐚𝐮 𝐢𝐦𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥. 
 
Această activitate permite muzeografilor, etnologilor, antropologilor și altor specialiști să descopere, să înțeleagă și să conserve elementele de patrimoniu în contextul lor autentic și viu.
 
𝐏𝐚𝐭𝐫𝐢𝐦𝐨𝐧𝐢𝐮𝐥 𝐦𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥 cuprinde toate bunurile culturale tangibile, cu valoare istorică, etnografică, științifică, și care pot fi păstrate în muzeu. În schimb, 𝐩𝐚𝐭𝐫𝐢𝐦𝐨𝐧𝐢𝐮𝐥 𝐢𝐦𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥 include expresiile, practicile, cunoștințele și abilitățile intangibile transmise prin viu grai, din generație în generație și care definesc identitatea culturală a unei comunități.
 
𝐸𝑡𝑛𝑜𝑙𝑜𝑔𝑖𝑎 𝑠̦𝑖 𝑒𝑡𝑛𝑜𝑔𝑟𝑎𝑓𝑖𝑎 𝑐𝑢𝑛𝑜𝑠𝑐 𝑑𝑜𝑢𝑎̆ 𝑑𝑖𝑟𝑒𝑐𝑡̦𝑖𝑖 𝑑𝑒 𝑐𝑒𝑟𝑐𝑒𝑡𝑎𝑟𝑒, 𝑎𝑛𝑢𝑚𝑒 𝑐𝑒𝑟𝑐𝑒𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑑𝑒 𝑡𝑒𝑟𝑒𝑛 𝑠̦𝑖 𝑐𝑒𝑟𝑐𝑒𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑙𝑒𝑐𝑡̦𝑖𝑒. 𝐶𝑒𝑟𝑐𝑒𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑑𝑒 𝑡𝑒𝑟𝑒𝑛 𝑠𝑒 𝑓𝑎𝑐𝑒 𝑝𝑟𝑖𝑛 𝑎𝑛𝑐ℎ𝑒𝑡𝑒 𝑠𝑎𝑢 𝑜𝑏𝑠𝑒𝑟𝑣𝑎𝑡̦𝑖𝑖 𝑑𝑖𝑟𝑒𝑐𝑡𝑒, 𝑖𝑎𝑟 𝑐𝑒𝑟𝑐𝑒𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑙𝑒𝑐𝑡̦𝑖𝑒 𝑣𝑖𝑧𝑒𝑎𝑧𝑎̆ 𝑜𝑏𝑖𝑒𝑐𝑡𝑒 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑠𝑒 𝑎𝑓𝑙𝑎̆ 𝑑𝑒𝑗𝑎 𝑖̂𝑛 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢.
 
𝐶𝑜𝑙𝑒𝑐𝑡𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑖̂𝑛 𝑡𝑒𝑟𝑒𝑛 𝑝𝑟𝑒𝑠𝑢𝑝𝑢𝑛𝑒 𝑖𝑑𝑒𝑛𝑡𝑖𝑓𝑖𝑐𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑠̦𝑖 𝑒𝑣𝑎𝑙𝑢𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑜𝑏𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖, 𝑎𝑠𝑖𝑔𝑢𝑟𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑐𝑜𝑛𝑑𝑖𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑜𝑟 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑛𝑠𝑒𝑟𝑣𝑎𝑟𝑒 / 𝑑𝑒𝑝𝑜𝑧𝑖𝑡𝑎𝑟𝑒, 𝑡𝑟𝑎𝑛𝑠𝑝𝑜𝑟𝑡𝑢𝑙, 𝑡𝑟𝑎𝑛𝑠𝑓𝑒𝑟𝑢𝑙 𝑚𝑎𝑡𝑒𝑟𝑖𝑎𝑙 𝑠̦𝑖 𝑗𝑢𝑟𝑖𝑑𝑖𝑐 𝑎𝑙 𝑜𝑏𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑠̦𝑖 𝑎𝑙 𝑑𝑜𝑐𝑢𝑚𝑒𝑛𝑡𝑎𝑡̦𝑖𝑒𝑖 𝑑𝑒 𝑡𝑒𝑟𝑒𝑛 𝑖̂𝑛 𝑚𝑢𝑧𝑒𝑢.
𝐼̂𝑛 𝑢𝑟𝑚𝑎 𝑐𝑒𝑟𝑐𝑒𝑡𝑎̆𝑟𝑖𝑖 𝑠̦𝑖 𝑑𝑜𝑐𝑢𝑚𝑒𝑛𝑡𝑎̆𝑟𝑖𝑖 𝑝𝑒 𝑡𝑒𝑟𝑒𝑛 𝑖̂𝑛𝑡𝑎̂𝑙𝑛𝑖𝑚 𝑑𝑜𝑢𝑎̆ 𝑐𝑎̆𝑖 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑛𝑠𝑡𝑖𝑡𝑢𝑖𝑟𝑒 𝑠̦𝑖 𝑑𝑒𝑧𝑣𝑜𝑙𝑡𝑎𝑟𝑒 𝑎 𝑝𝑎𝑡𝑟𝑖𝑚𝑜𝑛𝑖𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑚𝑢𝑧𝑒𝑎𝑙:
𝐴𝑐ℎ𝑖𝑧𝑖𝑡̦𝑖𝑎 (liberă, forțată, condiționată) 𝑠̦𝑖 𝐷𝑜𝑛𝑎𝑡̦𝑖𝑎 (în care se întocmește un raport juridic bilateral între donator și donatar).
 
𝐏𝐫𝐢𝐧 𝐜𝐞𝐫𝐜𝐞𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐥𝐚 𝐟𝐚𝐭̦𝐚 𝐥𝐨𝐜𝐮𝐥𝐮𝐢, muzeografii și cercetătorii pot interpreta corect un obiect în contextul lor original, contribuind la o prezentare autentică și unică în același timp. Totodată, descoperirea și documentarea pot conduce la identificarea și îmbogățirea patrimoniului muzeal, iar informațiile culese sunt esențiale pentru publicarea studiilor științifice, susținând avansarea cunoașterii în domeniu.
 
𝐁𝐢𝐛𝐥𝐢𝐨𝐠𝐫𝐚𝐟𝐢𝐞 𝐬𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐢𝐯𝐚̆: Gheorghe Octavian Zamfirescu, „Muzeologie”, București, Editura Universității Creștine „Dimitrie Cantemir”, Facultatea de Istorie, 2011.
 
𝐌𝐚𝐭𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥 𝐫𝐞𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚𝐭 𝐝𝐞: 𝐝𝐫𝐝. 𝐋𝐢𝐯𝐢𝐮 𝐎𝐥𝐭𝐞𝐚𝐧𝐮, muzeograf - Secția de Etnografie - Muzeul Olteniei
 
𝐅𝐨𝐭𝐨: Documentare teren, 27.08.2025, comuna Gogoșu, Dolj.
 
 
Sursa informațiilor Muzeul Olteniei.

Știai că în inima Carpaților trăiește un melc albastru pe care nu îl vei întâlni nicăieri altundeva în lume?

 






Este Bielzia coerulans, cunoscut și sub numele de limaxul albastru, un melc fără casă care fascinează prin frumusețea și unicitatea sa. Corpul său albastru-violet poate ajunge până la 10–12 cm lungime, iar stratul de mucus care îl acoperă îi permite să se deplaseze ușor printre frunze, mușchi și vegetație descompusă.

Acest limax preferă pădurile umede și răcoroase, pajiștile alpine și zonele cu frunziș bogat. Este activ mai ales noaptea sau după ploi și se hrănește cu materie vegetală în descompunere, frunze căzute, mușchi sau ciuperci, contribuind astfel la reciclarea nutrienților și la fertilitatea solului.

Bielzia coerulans este o specie hermafrodită, depune ouă în solul umed și dezvoltarea sa este lentă. Culoarea albastră intensă devine mai pronunțată odată cu maturizarea și îl ajută să se camufleze în mediul pădurii. Prin mișcările sale, aerisește solul și servește ca indicator al sănătății ecosistemelor montane.

Fiind endemică Carpaților, conservarea pădurilor și a habitatelor umede este esențială pentru supraviețuirea acestei specii spectaculoase. Știai că limaxul albastru a fost descris pentru prima dată în 1851 de naturalistul M. Bielz și rămâne unul dintre cele mai fascinante moluște terestre din Europa?

Ai întâlnit vreodată un limax albastru în drumețiile tale prin Carpați?
 
 
 

Noi monede comemorative din Ucraina - 31.08.2025

Utilizați butonul de Translate din dreapta pagini pentru traducere.

On August 22, the National Bank of Ukraine issued a set of three commemorative silver coins, each with a face value of 10 hryvnias. The issue pays tribute to the country's main national symbols—the coat of arms, the flag, and the anthem—fundamental elements of Ukrainian identity, deeply linked to its culture, history, and the mentality of its people.


State symbols of Ukraine, a profound expression of its historical continuity


The coat of arms of the State of Ukraine, whose main element is the trident, dates back to the time of Prince Volodymyr the Great. Archaeological and chronicle sources attest to its use since the 10th century as the princely emblem. The image of the trident was minted on gold and silver coins, the zlatnyks and sribljanyks of Volodymyr the Great. In 1992, the Verkhovna Rada of Ukraine approved the trident as the minor coat of arms of Ukraine, designating it as the main element of the major coat of arms, which also includes the coat of arms of the Zaporizhian Host.

The Ukrainian state flag consists of two horizontal stripes of blue and yellow. Its heraldic interpretation defines blue as a symbol of honor, loyalty, peace, the endless sky, security, and harmony, while yellow represents divine bounty, the Ukrainian wheat field, majesty, and respect. In the 20th century, blue and yellow became a symbol of the country's national awakening, especially during the demonstrations and events preceding the declaration of independence. In 1992, the Verkhovna Rada of Ukraine officially approved the national flag of Ukraine as its state symbol.

The national anthem of Ukraine originates from the work "Ukraine Has Not Yet Perished," written in 1862 by Pavlo Chubynskyi and later set to music by Mykhailo Verbytskyi. Over the course of more than a century and a half, this composition has established itself as an emblem of unity and national spirit for generations of Ukrainians. In 1992, it was officially adopted as the state anthem, and in 2003, its text was ratified by law.


Obverse

Coat of arms


The upper part of the coin features the lesser coat of arms of Ukraine: a golden trident on a blue background. The central motif, over sunbeams, features a stylized emblem used by Prince Volodymyr the Great of Kievan Rus, whose shape echoes the structure of the trident. On the left are the inscriptions indicating the year of issue "2025", the issuing country "UKRAINE", the face value, and the text "НАШ ГЕРБ" (OUR COAT OF ARMS).


Flag


 

The coin features the lesser coat of arms of Ukraine against a background of sunbursts and a stylized blue and yellow flag fluttering in the wind. The composition features the inscriptions at the top of the coin, "2025," the name of the issuing country, "UKRAINE," the face value, and the text "OUR FLAG." While, at the bottom of the design, the verses of the poem “The Flag” are shown: “СИНІЙ, ЯК РЕ, ЯК ДЕНЬ, ЗОЛОТИЙ – З З НЕБА І СОНЦЯ НАШ ПРАПОР ЯСНИЙ. ОЛЕКСАНДР ОЛМОЕСЬ» (BLUE LIKE THE SEA, GOLD LIKE DAYLIGHT – FROM THE SKY AND THE LIGHT OF THE SUN OUR FLAG SHINES. OLEKSANDR OLES).


Hymn


The coin depicts the lesser coat of arms of Ukraine against a background of a viburnum branch with red berries, next to a musical score with sunbeams in the background. On the left are the inscriptions indicating the year of issue "2025", the issuing country "UKRAINE", the face value, and the text "НАШ ГІМН" (OUR ANTHEM).


Reverse

Coat of arms


The coin features the lesser coat of arms of Ukraine in gold. On a plain background, there is a trident composition that symbolizes Ukraine's historical heritage: from the origins of the emblem, the two-pronged symbol of Sviatoslav the Brave and the symbols on silver and gold coins, through the symbols of the Ukrainian Revolution of 1917–1921, to the modern state symbol (represented as a latent image). At the top of the design, we also see the legend "НАШЕ КОРІННЯ" (OUR ROOTS).


Flag


The reverse of the coin features a gilded, embossed image of a stylized bird, adorned with ornaments and framed by sunbeams. The bird holds a bunch of viburnum with red berries, symbolizing the Ukrainian soul in its aspiration for freedom and independence. Below is the legend: "НАША DUSHА" (OUR SOUL).


Hymn


The coin features the Cossack Mamai in gold, framed by sunbeams, depicted beneath an oak tree. The Cossack symbolizes a free person, a protector, a warrior, a traveler, and a skilled horseman: he embodies the Ukrainian mentality and serves as a symbol of Ukraine's eternal protector, updated with modern realities: instead of a saber, modern weapons hang from the oak tree. In a semicircle above the Cossack are the following lines from the anthem, which are still used today: «ДУШУ Й ТІЛО МИ ПОЛОЖИМ ЗА НАШУ СВОБОДУ І ПОКАЖЕМ, ЩО МИ, БРАТТЯ, КОЗАЦЬКОГО РОДУ» (WE WILL GIVE UP BODY AND SOUL FOR OUR FREEDOM AND SHOW THAT WE ARE BROTHERS OF THE COSSACK NATION). While on the right side of the Cossack we can read the legend «НАШЕ ГАСЛО» (OUR MOTTO).

Technical characteristics

Country: Ukraine
Year of issue: 2025
Singing: Fluted
Quality: Special Uncirculated
Diameter: 38.6 mm
Face value: 10 hryvnias
Metal: Silver
Maximum print run: 10,000 of each

 

Sursa informațiilor aici.

Despre câteva monede foarte valoroase asiatice - 31.08.2025 - VIDEO

 

Sursa: Youtube Utilizator: World Numismatic News

Noi monede comemorative de aur și argint din Republica Moldova - 31.08.2025 - VIDEO


















Banca Națională a Moldovei lansează în circuitul numismatic moneda comemorativă „Mihai Eminescu”, care completează seria Aleea Clasicilor din Grădina Publică „Ștefan cel Mare și Sfânt” din mun. Chișinău.


 Sursa: Youtube Utilizator: Banca Nationala a Moldovei



Această emisiune monetară este dedicată uneia dintre cele mai emblematice figuri ale literaturii române - poetul, prozatorul și jurnalistul Mihai Eminescu - și aduce un omagiu contribuției sale remarcabile la patrimoniul cultural românesc.

Emisiunea comemorativă este realizată în contextul Anului Mihai Eminescu, prilejuit de aniversarea a 175-a de la nașterea poetului, și coincide cu deschiderea celei de a XIV-a ediții a Congresului Mondial al Eminescologilor, cu tema „Efigia lui Eminescu în artă”, organizat sub egida Academiei de Științe a Moldovei.

„Am lansat această monedă în preajma Zilei Limbii Române - 31 august -, si aducem astfel un omagiu marelui poet Mihai Eminescu, vocea profunzimii și a frumuseții limbii române. Prin opera sa, Eminescu a dat glas peste timp valorilor universale: libertatea, demnitatea și dragostea de țară sunt la fel de actuale astăzi și reprezintă repere pentru viitor,” subliniază guvernatoarea Băncii Naționale a Moldovei, Anca Dragu.

Moneda comemorativă este emisă în două versiuni: argint, cu o valoare nominală de 50 lei și un tiraj de 1.000 unități,
și aur - valoare nominală de 100 lei și un tiraj de 500 unități.

Fiecare exemplar este ambalat în capsule de metacrilat transparent și în cutie de prezentare, fiind însoțit de un certificat de autenticitate ce poartă semnătura guvernatorului BNM. Certificatul include un cod QR, care permite accesul direct la informațiile despre caracteristicile monedei, disponibile pe site-ul oficial al Băncii Naționale.

Monedele comemorative se comercializează publicului larg atât de Banca Națională a Moldovei, în baza cererilor depuse online în secțiunea „Monedă” pe pagina web a instituției, cât și prin intermediul băncilor licențiate din Republica Moldova. Băncile licențiate pot stabili independent prețul de vânzare a monedelor jubiliare și comemorative, preț ce nu va depăși cu mai mult de trei la sută nivelul stabilit de Banca Națională a Moldovei.

 

Sursa informațiilor BNM.