Exponatul săptămânii – Ștergar de nuntă ”giuzbez”
Broderiile casnice destinate ceremonialului nunții la turcii și tătarii dobrogeni constituie o adevărată ”artă a acului” în care au excelat femeile acestor comunități.
Dintre toate tipurile categoriale ale broderiei lucrate pe gherghef, cele mai spectaculoase sunt ștergarele de nuntă denumite ”yüzbez” de turci și ”cüzbez” de tătari.
Ștergarul prezentat astăzi face parte dintr-un ansamblu decorativ alcătuit din 8 ștergare, având capetele suprapuse din necesitatea etalării pe verticală.
Compoziția decorativă este dispusă simetric față de un ax central în care este plasat chiparosul, simbol al arborelui vieții în cultura orientală. De o parte și alta este redată o altă variantă a pomului vieții, respectiv vasul cu flori (garoafe).
Câmpul central este aglomerat, potrivit concepției decorative populare, cu motive mărunte reprezentând păsări stilizate – posibil cocoși purtând în cioc crenguțe înflorite din arborele vieții.
Broderia este executată cu fire de bumbac viu colorat. Aspectul ceremonial este sporit de ornamentele realizate cu fir metalic lamelar auriu, care creează impresia unor intarsii în suportul textil.
Piesa confecționată în primul sfert al sec. al XX-lea, a fost achiziționată în anul 1974 din localitatea Movilița, jud. Constanța.
Prin Ordinul Ministerului Culturii nr. 2250/04.05.2012, a fost clasată în categoria juridică FOND.
Sursa informațiilor Muzeul de Artă Populară Constanța.




































𝘾𝙖𝙧𝙥𝙚𝙩𝙖
Denumirea de 𝘤𝘢𝘳𝘱𝘦𝘵ă vine din francezul 𝘤𝘢𝘳𝘱𝘦𝘵𝘵𝘦 (covor), dar în limba română terminologia este ambiguă. 𝗖𝗮𝗿𝗽𝗲𝘁𝗮 𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗼 ţ𝗲𝘀ă𝘁𝘂𝗿ă 𝗺𝗼𝗱𝗲𝗿𝗻ă, 𝗽ă𝘁𝗿𝘂𝗻𝘀ă î𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗶𝘂𝗹 𝗿𝘂𝗿𝗮𝗹 𝗱𝘂𝗽ă 𝗮𝗻𝘂𝗹 𝟭𝟵𝟱𝟬 𝗰𝗮 𝗼 𝗶𝗻𝗳𝗹𝘂𝗲𝗻ţă 𝗮 𝘂𝗿𝗯𝗮𝗻𝗶𝘁ăţ𝗶𝗶 𝗳𝗶𝗶𝗻𝗱 𝗮𝗱𝗲𝘀𝗲𝗮 𝗰𝗼𝗻𝗳𝘂𝗻𝗱𝗮𝘁ă 𝗰𝘂 𝘀𝗰𝗼𝗮𝗿ţ𝗮, 𝗰𝗮 𝗳𝗼𝗿𝗺ă ş𝗶 𝗺ă𝗿𝗶𝗺𝗲, ş𝗶 𝗰𝘂 𝗰𝗼𝘃𝗼𝗿𝘂𝗹, 𝗰𝗮 𝘁𝗲𝗵𝗻𝗶𝗰ă ş𝗶 𝗱𝗲𝗰𝗼𝗿.
Carpeta este o țesătură din lână sau păr de capră, mult mai mică decât scoarța și cu o compoziție ornamentală foarte bogată. Spre deosebire de compoziția deschisă a scoarței care se poate prelungi oricât, compoziția carpetei tinde către o formă închisă (asemenea covorului/chilimului). Aceasta se realizează în special prin folosirea unor chenare care înconjoară câmpul, organizarea câmpului central fiind de cele mai multe ori de formă deschisă. Oricum, carpeta aduce o mare varietate de motive compoziționale, întemeiate în genere pe alte principii decât cele ale scoarței. În tipologia carpetei se întâlnesc însă și unele forme de contact dintre scoarță și carpetă.
𝗣𝗵𝗼𝘁𝗼: 𝘔𝘶𝘻𝘦𝘶𝘭 𝘖𝘭𝘵𝘦𝘯𝘪𝘦𝘪 𝘊𝘳𝘢𝘪𝘰𝘷𝘢


















