miercuri, 4 iunie 2025

Căpuitor de nituri

 

Obiectul după restaurare – restaurator: Mihaela Beceanu (Foto: Iosif Vasile Ferencz).


 Victor și Vlad la sită (Foto: Iosif Vasile Ferencz).


 Obiectul are atașat un bilet (o etichetă) pe care sunt consemnate locul și momentul descoperirii. (Foto: Iosif Vasile Ferencz)


 Elementele componente ale căpuitorului pentru nituri. (Desen: Otilia Bocăniciu).


 Dornuri descoperite în contexte dacice (după Ioan Glodariu și Eugen Iaroslavschi 1979).

Nituirea manuală astăzi (autor: profesor Tanase Viorel, în V. Tănase, Lăcătușerie generală mecanică, http://www.scribd.com/.../LACATUSERIE-GENERALA-MECANICA, vizualizat în 28.11.2013).
 

UN EXPONAT DE NERATAT

Muzeul din Deva este una dintre cele mai vechi instituții de profil din țară. A fost înființat la sfârșitul secolului al XIX-lea. Sediul central este organizat în jurul palatului Magna Curia, monument istoric care impune prin elemente arhitectonice şi stilistice, renascentiste şi baroce.
Pe parcursul unei perioade ce depășește un secol, muzeul devean a adunat colecții valoroase, care cuprind artefacte prețioase, monede, statui și inscripții din piatră, obiecte cu valoare etnografică și pentru științele naturii. Biblioteca adăpostește peste 30.000 de volume, iar colectivul actual al muzeului are atât experiența, cât și maturitatea pentru a desfășura activități la cel mai ridicat nivel profesional.
Începând din luna ianuarie am creat o rubrică lunară pe pagina noastră în cadrul căreia vă propunem să faceți cunoștință cu 12 artefacte mai puțin cunoscute și să aflați povestea fiecăruia, atât cât a putut să fie descifrată de arheologi. Am ales mediul on-line cu speranța că vom putea să venim în întâmpinarea interesului cât mai multor persoane.
În ultima săptămână a fiecărei luni veți face cunoștință cu un astfel de obiect, iar la începutul anului 2026, vom afla cum poveștile se completează pentru a contura secvențe din viața unei comunități.

Căpuitor de nituri

Cum ați proceda în situația în care ați găsi un obiect vechi, care la o primă vedere pare banal, neimportant Multe, probabil că cele mai multe dintre artefactele descoperite de arheologi pot să fie descrise în acest fel. Cel puțin așa este situația în momentul descoperirii. Să ne gândim ca exemplu la fragmentele unor vase din ceramică. Dar dacă le acorzi puțină atenție … situația se schimbă cu totul. Cu cât le analizezi mai profund, cu atât afli mai multe detalii .
Așa s-a întâmplat și cu artefactul pe care îl voi prezenta cu acest prilej. A fost descoperit ,,la sită”, adică în timp ce pământul excavat era cernut printr-o sită pentru a fi recuperate chiar și cele mai mici obiecte, cele care de multe ori nu sunt zărite în săpătură de ochiul ,,format” al arheologului. Trebuie să precizăm că prin cernerea pământului, la Ardeu și în numeroase alte situri au fost recuperate numeroase artefacte, între care unele cu totul deosebite, așa cum vom vedea că este și piesa pe care o vom prezenta.
Primul contact cu obiectul l-au avut cei doi tineri care îndeplineau sarcina: Victor și Vlad. Cei doi au selectat obiectele care au apărut după ce pământul s-a scurs printre ochiurile sitei. Apoi, le-au depozitat în pungi, în funcție de materialul din care sunt confecționate: fier, bronz, os și corn, ceramică sau sticlă. Apoi am venit noi, arheologii și am verificat fiecare obiect, le-am depozitat pe fiecare în parte în câte o pungă și am atașat bilete pe care sunt consemnate datele cu privire la locul și momentul descoperirii. A fost și momentul în care a fost pentru prima oară descris și s-a încercat înțelegerea funcționalității lui. Era evident că avem în față o mică unealtă, sau ustensilă, iar forma trimitea către aceea a unui dorn. Dar studiul și interpretarea lui au urmat în muzeu, pas cu pas, în laboratorul de restaurare, apoi pe masa de lucru și la bibliotecă.
La o primă privire se observă că piesa arheologică este păstrată în întregime. În plus, bavura (sau floarea), vizibilă la unul dintre capete ne arată că exemplarul a fost folosit. Se mai observă că este realizat din fier și are forma unei bare cilindrice. Doar bavura menționată anterior îi modifică forma generală. Nu sunt prea multe de spus în privința descrierii. Aspectul general este acela al unui dorn, de mici dimensiuni (înălțime: 3,23 cm; diametrul tijei: 0,91 cm; diametrul bavurii: 1,38). Însă după restaurare, în capătul opus celui cu bavură s-a putut observa o alveolare, având formă de calotă, cu pereţii subţiaţi de la interior spre extremităţi.
În literatura arheologică cu referire la epoca dacică au fost prezentate mai multe dornuri de diferite dimensiuni. Ele au fost descoperite în număr mare în Munţii Orăştiei, dar şi într-o largă serie de aşezări şi cetăţi răspândite într-o arie geografică întinsă. Dimensiunile le sunt cuprinse între 6 şi 20 cm lungime, se caracterizează printr-o morfologie simplă și sunt considerate componente ale instrumentarului fierarilor sau bronzierilor.
Însă exemplarul descoperit la Ardeu se distinge prin … dimensiunile mici. Să fi fost oare o jucărie Eu cred că nu putem să luăm în considerare o astfel de ipoteză. Iar misterul funcționalității piesei descoperite cred că poate să fie elucidat datorită alveolării practicate în extremitatea tijei. Am remarcat faptul că are formă de calotă, iar acest detaliu mi-a amintit de adolescență, când tatăl meu m-a învățat să unesc cu nituri două bucăți de tablă. Mai târziu, la atelierul de lăcătușerie, în liceu, am repetat experiența. După alți câțiva ani, ,,în câmpul muncii”, la Temocentrala Mintia mi-a prins bine și această deprindere. Iar cunoștințele acumulate s-au dovedit a fi utile și atunci când arheolog fiind, am fost pus în situația să recunosc o unealtă și să disting funcționalitatea ei.
Mi-am amintit, deci că nitul avea deja o extremitate, un ,,cap” gata conturat, iar celălalt urma să fie modelat și să arate la fel. Operațiunea se realiza cu un instrument de mici dimensiuni, care avea la un capăt … o alveolare.
Extremitatea încă nemodelată al nitului era suprapusă de alveolarea respectivă, iar mai apoi se lovea cu putere, cu un ciocan, partea opusă a uneltei, unde adeseori se forma bavură. Pentru ca întreaga imagine să fie completă, ar trebui să mai menționăm și că pentru a nu deteriora capătul inițial se folosește un ,,contracăpuitor”, iar pentru apropierea celor două elemente care urmau să fie unite se folosea un ,,trăgător”, care astăzi are formă de bară scurtă, cu un orificiu cilindric la unul dintre capete.
Am remarcat destul de ușor asemănarea piesei descoperite de noi cu o unealtă pentru nituit. De fapt, până în prezent uneltele utilizate pentru nituire în epoca regatului dac nu sunt foarte bine cunoscute. Dacă ciocane, utilizate pentru diferite operaţiuni sunt cunoscute în număr destul de mare, celelalte unelte par să lipsească din instrumentarul fierarilor sau bronzierilor. În ceea ce priveşte ,,contracăpuitorul”, ne putem închipui că el putea să fi fost realizat din lemn. În acest fel el proteja capul iniţial şi era realizat dintr-un material aflat la îndemână, dar care datorită naturii sale perisabile nu s-a păstrat. Operatiunea de apăsare a pieselor, una peste alta, care astăzi se execută cu ,,trăgătorul”, putea, probabil să fi fost efectuată cu un dorn, sau poate tot cu ajutorul unei unelte din lemn.
Pentru cea mai importantă etapă a acestui proces tehnologic, aceea de formare a capului de închidere a nitului era nevoie de o unealtă din fier, de un căpuitor. Iar piesa descoperită la Ardeu corespunde descrierii uneltelor folosite pentru nituire, chiar și a celor din ziua de astăzi. Mai mult, dimensiunile sale foarte reduse în comparaţie cu dornurile cunoscute până în prezent (3, 23 cm, în comparaţie cu lungimea de 6 cm a celor mai mici dintre cele cunoscute) pledează pentru o altfel de utilitate. De aceea cred că piesa descoperită la Ardeu este de fapt un căpuitor utilizat în procesul nituirii.
În ceea ce privește biografia căpuitorului de la Ardeu, descrierea ne-a ajutat să-i remarcăm utilitatea și anumite detalii ale modului în care a fost realizat. Pe baza lor putem să precizăm că exemplarul a fost realizat cu o destinație precisă, de un artizan care a mai realizat astfel de obiecte și care avea experiență. Piesa provine dintr-un atelier, astfel că probabilitatea ca meșterul să își fi realizat unealta de care avea nevoie este foarte mare, prezența ei devenind o dovadă a abilităților personajului respectiv. În acest fel oferim un răspuns la întrebări firești în procesul de cercetare: Cine a realizat obiectul Pentru cine a fost realizat Cine l-a utilizat
Și dacă am găsit atâtea răspunsuri, cred că este timpul să ne gândim și la artefactele care urmau să aibă componente fixate cu nituri. Ele puteau să fie diverse, însă primul exemplu care îmi vine în minte este cel al plăselelor aplicate pe mânerele cuțitelor. Un fragment de astfel de plăsea, realizată din corn de cerb, frumos decorată, a fost găsită și la Ardeu. Însă varietatea obiectelor care trebuiau să fie unite cu nituri putea să fie foarte mare.
Cu speranța că v-a plăcut povestea noastră de azi, vă așteptăm cu comentarii și sugestii pentru a îmbunătăți experiența noastră

Expert în bunuri de patrimoniu cultural național mobil
Cercetător consacrat
Dr. Iosif Vasile Ferencz
Secția Arheologie în cadrul Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva 
 
 

Crapul koi (Cyprinus carpio koi)

 





Deschiși permanent pentru cunoaștere!


Exponatul lunii iunie 2025 la Vivariu Bacău


Crapul koi (Cyprinus carpio koi) este o varietate ornamentală a crapului comun (Cyprinus carpio) și este bine cunoscut pentru frumusețea și varietatea culorilor sale.
Crapul koi are originile în Asia, mai ales în Japonia, unde a fost crescut și selectat pentru culorile sale unice încă din secolul al XVII-lea.
Crapul koi are o serie de modele și culori, inclusiv alb, negru, roșu, galben, albastru și multe combinații ale acestor culori. Datorită frumuseții și varietății sale, crapul koi este foarte popular în întreaga lume, atât pentru iazurile ornamentale, cât și pentru competițiile de pești koi. Deși crapul koi este originar din Asia, acesta a fost introdus în multe regiuni ale lumii datorită popularității sale ca pește ornamental.
Selecția meticuloasă și tehnicile avansate de creștere au făcut din Japonia centrul mondial al culturii koi și principala sursă de pește de calitate superioară pentru colecționari și entuziaști din întreaga lume.
Datorită varietății și frumuseții lor, anumite specimene de crap koi pot fi destul de costisitoare. Peștii care sunt considerați a avea culori și modele perfecte pot costa mii sau chiar zeci de mii de dolari. 


Text realizat de conservator Schultz Marinela

 

Sursa informațiior Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii "Ion Borcea" Bacău.

𝐌𝐀𝐍𝐒̦𝐎𝐍 𝐃𝐈𝐍 𝐎𝐒 𝐂𝐔 𝐑𝐄𝐏𝐑𝐄𝐙𝐄𝐍𝐓𝐀𝐑𝐄𝐀 𝐔𝐍𝐎𝐑 𝐃𝐈𝐕𝐈𝐍𝐈𝐓𝐀̆𝐓̦𝐈 𝐆𝐑𝐄𝐂𝐄𝐒̦𝐓𝐈

 

𝐄𝐗𝐏𝐎𝐍𝐀𝐓𝐔𝐋 𝐋𝐔𝐍𝐈𝐈 𝐈𝐔𝐍𝐈𝐄 𝟐𝟎𝟐𝟓


𝐌𝐀𝐍𝐒̦𝐎𝐍 𝐃𝐈𝐍 𝐎𝐒 𝐂𝐔 𝐑𝐄𝐏𝐑𝐄𝐙𝐄𝐍𝐓𝐀𝐑𝐄𝐀 𝐔𝐍𝐎𝐑 𝐃𝐈𝐕𝐈𝐍𝐈𝐓𝐀̆𝐓̦𝐈 𝐆𝐑𝐄𝐂𝐄𝐒̦𝐓𝐈


O piesă de excepție a fost descoperită prin cercetările arheologice realizate către arheologul Viorel Căpitanu în anul 1991, în cetatea dacică de la Răcătău, secțiunea XXXIV, groapa nr. 1. Obiectul se află în patrimoniul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău, cu nr. de inventar 33.054, este datat în secolul I î.Hr. și are următoarele dimensiuni: Înălțime = 13 cm; diametru bază = 6,5 cm;
Este un manșon din os care prezintă un decor deosebit, în relief, cu două reprezentări antropomorfe și una zoomorfă. Primul personaj este zeul Dionysos, realizat în picioare, în poziție contrapposto, cu mâna dreaptă deasupra capului, iar cu cea stângă ține un thirsus, un baston ritualic, iar o mantie drapată pornește de la bust, acoperindu-i piciorul drept. În partea dreaptă a divinității regăsim și reprezentarea unui kantharos, ușor deteriorat, din vechime.
Cea de-a doua divinitate reprezentată este Hermes, sculptat sub forma unei herme, care la bază prezintă în relief trei linii orizontale. O panteră cu gura deschisă, capul întors spre spate și cu coada în tensiune este reprezentată pe ultima parte a manșonului. Aceasta este dispusă pe un soclu care prezintă linii orizontale incizate.
Dintre obiectele din os, acest manșon este unicat printre descoperirile realizate la cetatea Răcătău, atât în ceea ce privește tehnica de realizare cât și însemnătatea sa. Cel mai probabil reprezintă o piesă de import grecească al cărei scop este cel religios sau cultic. Alături de amfore, opaițe, vase din firnis etc., regăsite în dava de pe Siret, manșonul din os cu reprezentările divinităților grecești atestă pe de o parte importanța cetății de la Răcătău atât ca centru strategic al Siretului pentru comerțul cu lumea romană și grecească cât și ca punct de desfacere pentru hinterandul dacic. De asemenea, obiectul poate fi și un exemplu grăitor al sincretismului religios prezent în cadrul davei de la Răcătău.
Obiectul este expus în cadrul expoziției de artă comparată „ArteFact”, organizată la Galeriile „Alfa” din Bacău și deschisă publicului în perioada 22 mai – 23 iunie 2025. Expoziția cuprinde bunuri culturale din patrimoniile Muzeului de Arheologie-Istorie și a Muzeului de Artă din Bacău.
Cetatea Tamasidava este cunoscută în literatura de specialitate ca „Cetatea de la Răcătău”, fiind amplasată în comuna Pâncești, județul Bacău.
Aceasta este situată pe terasa înaltă din stânga Siretului, pe o poziție dominantă, ce oferea protecție naturală și o bună vizibilitate a văii râului. Punctul „Cetățuie” a fost semnalat încă din secolul al XIX-lea (ca urmare a unui răspuns la Chestionarul trimis de Alexandru Odobescu), însă primele cercetări au fost desfășurate în anul 1968, de către un colectiv coordonat de Viorel Căpitanu și Vasile Ursachi. Săpăturile arheologice au continuat până în 1997 și au permis datarea nivelurilor de locuire din epoca bronzului (cultura Monteoru), Hallstatt (prima epocă a fierului) și a celei de-a doua perioade a epocii fierului (sec. IV î.Hr. – II d. Hr.).


Bibliografie:
Viorel Căpitanu, Noi contribuții la cunoașterea civilizației geto-dacice în bazinul Siretului mijlociu, Cetatea dacică de la Răcătău, în „Carpica”, XXIII, Bacău, 1992, p. 131-192.


Dr. Popovici Elena-Brîndușa

 

Sursa informațiilor Complexul Muzeal "Iulian Antonescu" Bacău.

Cinul, barca monoxilă

 

Cinul, barca monoxilă


Barca monoxilă, numită în zona Rupea, cin (atestată documentar pe teritoriul României din sec IV î.Hr.) era confecționată de obicei de către pescari dintr-un trunchi de fag sau de stejar. Utilizat în special la pescuit, cinul servea ocazional și pentru transportul persoanelor de pe un mal pe altul al Oltului. Având o lungime cuprinsă între 4 și 6 metri și o lățime de 80-100 cm, cinul era tăiat cioplit și scobit în pădure și apoi transportat cu căruța în sat unde lucrările continuau în gospodărie. Gata realizat și funcțional, acesta se conducea pe Olt cu o prăjină lungă de 4-5 m numită „rud” sau „ pocie” când apa era mică și cu lopata când Oltul era mare.


Cin aflat în expoziția permanentă a Muzeului Etnografic „Gheorghe Cernea” din Rupea


Datare: prima jum. a sec XX, Ungra

 

Sursa informațiilor Muzeul de Etnografie Brașov.

𝐂𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢𝐢 - „𝐩ă𝐝𝐮𝐫𝐢 𝐭𝐫𝐨𝐩𝐢𝐜𝐚𝐥𝐞 𝐚𝐥𝐞 𝐦ă𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫”

 







EXPONATUL LUNII


𝐂𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢𝐢 - „𝐩ă𝐝𝐮𝐫𝐢 𝐭𝐫𝐨𝐩𝐢𝐜𝐚𝐥𝐞 𝐚𝐥𝐞 𝐦ă𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫”


𝐂𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢𝐢 sunt animale marine, nevertebrate, care formează, cel mai adesea, colonii masive, dar există și câteva grupe cu indivizi care trăiesc solitar.
Adeseori, coralii sunt confundați cu pietre sau cu plante, însă în realitate sunt animale, alcătuite din polipi mici, gelatinoși, care secretă un schelet de carbonat de calciu. Un polip singular are o singură deschidere (orificiul buco-anal) care este folosită pentru consumul de alimente și pentru eliminarea deșeurilor. Această deschidere este acoperită cu tentacule, folosite pentru captarea hranei și pentru apărare, unele specii având tentacule urticante, pentru a paraliza prada.
O altă modalitate de procurare a hranei o reprezintă simbioza, cu alge microscopice, care le oferă culoare și le furnizează hrană prin fotosinteză.
𝐂𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢𝐢 se găsesc în mările tropicale, la adâncimi de până la 100 m, unde lumina pătrunde suficient pentru fotosinteză. Există și corali de apă rece, care trăiesc în ape adânci și nu depind de lumină.
Se înmulțesc atât sexuat, prin eliberarea de gameți în apă, cât și asexuat, prin diviziune sau înmugurire.
După moartea coralilor, pe vechiul schelet calcaros se adaugă altul, iar în acest fel se formează 𝐫𝐞𝐜𝐢𝐟𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢. Deși polipii de corali sunt de obicei de mici dimensiuni și trăiesc în colonii compacte, aceștia construiesc structuri calcaroase mari și complexe pe suprafețe dure sub apă, în principal de-a lungul coastelor insulelor și continentelor.
𝐑𝐞𝐜𝐢𝐟𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢 sunt printre cele mai diverse ecosisteme de pe planetă, reprezentând unul dintre cele mai vechi, mai complexe și mai importante ecosisteme pentru viața subacvatică.
𝐂𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢𝐢 adăpostesc mii de specii marine și absorb excesul de dioxid de carbon din apă, ceea ce le-a atras numele de „𝙥ă𝙙𝙪𝙧𝙞 𝙩𝙧𝙤𝙥𝙞𝙘𝙖𝙡𝙚 𝙖𝙡𝙚 𝙢ă𝙧𝙞𝙞”. De asemenea acționează ca bariere care pot reduce energia valurilor cu până la 97%, oferind o protecție importantă împotriva unor amenințări, inclusiv împotriva valurilor de tip tsunami.
𝐑𝐞𝐜𝐢𝐟𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐫𝐚𝐥𝐢 sunt în pericol grav din cauza încălzirii globale, poluării, pescuitului excesiv, turismului agresiv.
Există inițiative de restaurare a recifelor, prin transplantarea fragmentelor de corali sănătoși în zone degradate.
În sala a doua a muzeului nostru, pot fi admirate mai multe specii de corali: coralul/mărgeanul roşu, coralul - creier, coralul - ciupercă, coralul-orgă, coralul-pană.


#QRCODE

 

Sursa informațiilor Muzeul de Ştiinţele Naturii din Aiud.