duminică, 7 aprilie 2024

Vas unicat pentru Cultura Cucuteni, cu cinci statuete duble în relief descoperit la Trușești, jud. Botoșani.

 

Piesa zilei: Vas unicat pentru Cultura Cucuteni, cu cinci statuete duble în relief descoperit la Trușești, jud. Botoșani. 


Vasul este unul de mari dimensiuni, fiind încadrabil la categoria pythos (vase de provizii), descoperit în stare fragmentară și restaurat. Vasul are formă bitronconică, diametrul maxim se află pe umăr și are gura rotunjită și conică. Vasul a fost decorat prin aplicarea pe suprafața exterioară a unui strat de lut mai neted. Sub margine este aplicată o bandă formată din 22 aplici alveolate, dar este posibil să fi existat mai multe. Pe corp există mai multe mânere perforate, pe diferite niveluri, folosite probabil pentru a transporta vasul.
Sub banda de alveole sunt vizibile în prezent cinci reprezentări antropomorfe în basorelief și este posibil ca pe vas să fi fost aplicate mai multe, având în vedere spațiul dintre figurine. Aceste cinci reprezentări antropomorfe sunt de tip dublu, cu zona mediană a corpului comună, respectiv șoldurile și fesele, dar cu două capete și două seturi de brațe. Capul și gâtul sunt stilizate, iar brațele sunt arcuite și îndreptate în sus, reprezentând în mod realist degetele și palmele deschise. Două dintre personaje au doar pe o jumătate a corpului înțepături, reprezentând poate un fel de haine în zona pieptului. Figurinele sunt redate din spate, iar fesele sunt vizibile. Descoperitorul a interpretat statuetele ca fiind în postură de procreare (Petrescu-Dîmbovița et alii 1999, p. 426).
Vasul a fost realizat din lut de bună calitate, amestecat cu nisip, cioburi măcinate și paie, rezultând o pastă semifină, poroasă, cu o textură aspră. Suprafața vasului a fost acoperită cu un strat de lut, cu excepția unei benzi late, situată sub margine, care este bine lustruită. În urma incendierii clădirii în care era depozitat, vasul a suferit un puternic proces de ardere secundară, care a dus la apariția unui amestec de culori, de la gri și negru la gălbui și roșiatic, provocând deformarea extremă a unor fragmente ceramice. Zona gurii vasului a fost afectată în mod deosebit. 


Locul descoperirii: Trușești-Țuguieta, localitatea Trușești. Descoperit de M. Petrescu-Dîmbovița în timpul unor cercetări arheologice. Fără context. În monografia așezării nu sunt precizate condițiile de descoperire a obiectului, ci doar faptul că acesta este passim. Încadrarea cronologică: Cucuteni A. Număr de inventar: 841. Dimensiuni: înălțimea păstrată - 820 mm; diametrul gurii - 1120 mm; diametrul bazei - 540 mm.


Bibliografie: Mircea Petrescu-Dîmboviţa, Marilena Florescu, Adrian C. Florescu, Truşeşti. Monografie arheologică, Ed. Academiei Române, Bucureşti-Iaşi, 1999, p. 431, fig. 317/1-6; Dan Monah, Plastica antropomorfă a culturii Cucuteni-Tripolie, BMA, III, Ed. Constantin Matasă, Piatra Neamţ 1997m p. 490, fig. 3; Dan Monah, Plastica antropomorfă a culturii Cucuteni-Tripolie. Daniel Garvăn, Gheorghe Dumitroaia (eds.) Editura „Constantin Matasă”, Piatra-Neamț, 2012, p. 512, fig. 3. 


ENG

Anthropomorphized pythos-type vessel, discovered in a fragmentary state and restored in the ceramic laboratory. The vessel is of large size, it has bitronconic shape, maximum diameter is on the shoulder, and has a rounded and tapered rim. The vessel was decorated by applying on the outside surface a layer of smoother clay. Under the rim is applied a band made of 22 alveoli buttons, but several more might have existed. On the body there are several perforated handles, on different levels, used probably in order to move the pot. Under the band made of alveoli there are still visible nowadays five anthropomorphous representations in bas-relief, and it is possible that several more were applied on the vessel, considering the space between the figurines. These five anthropomorphic representations are of double type, with the common mid-body area, namely the hips and buttocks, but two heads and two sets of arms. The head and neck are stylized, and the arms arched and pointed upwards, realistically representing the fingers and the open palms. Two of the characters have only on one half of the body punctures, representing maybe some sort of clothes in the chest area. The figurines are rendered from the back and the buttocks are visible. The discoverer interpreted the statuettes as in a procreation posture (Petrescu-Dîmbovița et alii 1999, p. 426). The vessel was made of good quality clay, mixed with sand, ground shards and chaff, resulting in a semi-fine, porous paste with a rough, patterned texture. The surface of the vessel was covered with an upper layer of clay, except for one wide strip, located under the rim, which is well polished. Following the burning of the building where it was stored, the vessel underwent a strong secondary combustion process, which led to the appearance of a mixture of colors, from gray and black to yellowish and reddish, causing extreme deformation of some ceramic fragments. The rim area was particularly affected. 


Place of discovery: Trușești-Țuguieta, Trușești town. Discovered by M. Petrescu-Dîmbovița during archaeological investigations. Without context. In the monograph of the settlement, the conditions of discovery of the object are not specified, only the fact that it is passim. Chronological framing: Cucuteni A. Museum inventory number: 841. Dimensions: preserved height – 820 mm; diameter of the mouth – 1120 mm; diameter of the base – 540 mm.


Bibliography: Mircea Petrescu-Dîmboviţa, Marilena Florescu, Adrian C. Florescu, Truşeşti. Monografie arheologică, Ed. Academiei Române, Bucureşti-Iaşi, 1999, p. 431, fig. 317/1-6; Dan Monah, Plastica antropomorfă a culturii Cucuteni-Tripolie, BMA, III, Ed. Constantin Matasă, Piatra Neamţ 1997m p. 490, fig. 3; Dan Monah, Plastica antropomorfă a culturii Cucuteni-Tripolie. Daniel Garvăn, Gheorghe Dumitroaia (eds.) Editura „Constantin Matasă”, Piatra-Neamț, 2012, p. 512, fig. 3. 


#muzeuljudeteanbotosani #piesazilei #vas #antropomorf #basorelief #statuete #vasunicat #culturacucuteni #cucuteni #trusesti

 

Sursa informațiilor Muzeul Județean Botoșani.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu