𝓢𝓮𝓬𝓽̦𝓲𝓪 𝓔𝓽𝓷𝓸𝓰𝓻𝓪𝓯𝓲𝓮 (𝓒𝓪𝓼𝓪 𝓑𝓪̆𝓷𝓲𝓮𝓲), #MuzeulOltenieiCraiova
𝐅𝐚𝐫𝐟𝐮𝐫𝐢𝐞 (𝐭𝐚𝐢𝐞𝐫)
𝗗𝗮𝘁𝗮𝗿𝗲: 𝟭𝟵𝟯𝟮 𝗢𝗯𝗼𝗴𝗮-𝗢𝗹𝘁
𝗣𝗶𝗲𝘀𝗮 𝗮 𝗶𝗻𝘁𝗿𝗮𝘁 î𝗻 𝗽𝗮𝘁𝗿𝗶𝗺𝗼𝗻𝗶𝘂𝗹 𝗠𝘂𝘇𝗲𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗢𝗹𝘁𝗲𝗻𝗶𝗲𝗶 𝗖𝗿𝗮𝗶𝗼𝘃𝗮 𝗽𝗿𝗶𝗻 𝗮𝗰𝗵𝗶𝘇𝗶ț𝗶𝗲 î𝗻 𝗮𝗻𝘂𝗹 𝟭𝟵𝟱𝟲.
Este de formă tronconică, alcătuită din fund, umăr și buză, smălțuită în interior și exterior. Compoziția ornamentală efectuată cu cornul se desfășoară pe toată suprafața vasului în registre circulare concentrice, decor geometric, fitomorf și avimorf.
În centrul vasului este o acvilă cu aripile desfăcute decorată cu linii simple, oblice și puncte. Pe peretele vasului întâlnim o ghirlandă circulară în care sunt prezente frunze și flori, cercuri concentrice, linii ondulate sau ”motivul valului”.
𝗖𝗿𝗼𝗺𝗮𝘁𝗶𝗰𝗮: 𝗮𝗹𝗯-𝗴ă𝗹𝗯𝘂𝗶, 𝗼𝗰𝗿𝘂, 𝘃𝗲𝗿𝗱𝗲, 𝗰ă𝗿ă𝗺𝗶𝘇𝗶𝘂.
𝗔𝗰𝘃𝗶𝗹𝗮 (𝘃𝘂𝗹𝘁𝘂𝗿𝘂𝗹) precum cocoșul este și el un simbol solar, un simbol al regenerării, al luminii și iluminării, este nemuritor. Este simbol al forței, emblemă și standard al puterii imperiale. Îl întâlnim sistematic în heraldica autohtonă, în sculptură și arhitectură, pe ceramica și pe țesături etc.
Ceramica, a ocupat dintotdeauna un loc de frunte justificat în existența omului, ceramica românească fiind una dintre cele mai expresive din Europa.
În contextul național ceramica oltenească este una din cele mai variate și spectaculoase olării autohtone, tocmai prin nuanțele pe care le implică legate de marea diversitate, de bogăția de forme, decorul uneori simplu și armonios, alteori amplu ca un brocart de considerațiile socio-culturale și istorice.
Constatăm că aproape toate reprezentările avimorfe de pe ceramica oltenească au semnificații și semantisme benefice. Motivele avimorfe și nu numai, sunt simboluri provenite din arta țărănească, a căror semnificație este legată de sensul fundamental al spiritualității românești.
Material realizat de: 𝘓𝘰𝘳𝘦𝘥𝘢𝘯𝘢 𝘋𝘶𝘳ă𝘶 , muzeograf 𝘚𝘦𝘤ț𝘪𝘢 𝘌𝘵𝘯𝘰𝘨𝘳𝘢𝘧𝘪𝘦 𝘔𝘶𝘻𝘦𝘶𝘭 𝘖𝘭𝘵𝘦𝘯𝘪𝘦𝘪.
Photo : 𝘔𝘶𝘻𝘦𝘶𝘭 𝘖𝘭𝘵𝘦𝘯𝘪𝘦𝘪 𝘊𝘳𝘢𝘪𝘰𝘷𝘢
Sursa informațiilor Muzeul Olteniei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu