𝗦𝘂𝗯 𝘀𝗲𝗺𝗻𝘂𝗹 𝗧𝗵𝗮𝗹𝗶𝗲𝗶. 𝗠𝗮𝘀𝗰𝗮̆ 𝗱𝗲 𝘁𝗲𝗮𝘁𝗿𝘂 𝗱𝗲 𝘁𝗶𝗽 𝗧𝗮𝗻𝗮𝗴𝗿𝗮
În antichitatea greco-romană, una dintre formele cele mai apreciate de exprimare artistică a fost teatrul. Cu origine în Grecia antică, teatrul ia naștere din celebrarea lui Dionysos, veselul zeu al vinului şi al fertilităţii. În timp, festivitățile închinate zeului au inclus dansuri, cântece, recitări de dithyrambi în cinstea eroilor greci, concursuri de creație premiate cu un ţap (𝑡𝑟𝑎𝑔𝑜𝑠) - din acest termen derivând termenul actual „tragedie”. În jurul templului lui Dionysos s-a creat un loc specific, special pentru reprezentaţii teatrale.
Un accesoriu important al actorilor era masca, provenită din machiajul primitiv pe care şi-l aplicau credincioşii la sărbătorile dionisiace; era de dimensiuni mari, confecționată din materiale organice. Rolul măștii era multifuncțional: identifica personajul pentru public, exagera trăsăturile emoționale și amplifica expresivitatea actorului, permițând recunoașterea de la distanță datorită mărimii și culorii (întunecate pentru tragedii, viu colorate pentru comedii). De asemenea, masca permitea actorilor bărbați să joace și roluri feminine.
Ca parte integrantă a lumii helenice (până la cucerirea romană), pentru orașele grecești vest-pontice Histria, Tomis și Callatis reprezentările plastice şi textele epigrafice, coroborate cu izvoarele scrise şi cu descoperirile arheologice ne aduc la cunoștință că diferitele jocuri şi spectacole ocupau un loc important în viaţa culturală a acestora.
Masca de teatru prezentată ca exponat al lunii noiembrie face parte din colecția 𝗠𝘂𝘇𝗲𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗱𝗲 𝗜𝘀𝘁𝗼𝗿𝗶𝗲 𝗡𝗮𝘁̦𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹𝗮̆ 𝘀̦𝗶 𝗔𝗿𝗵𝗲𝗼𝗹𝗼𝗴𝗶𝗲 𝗖𝗼𝗻𝘀𝘁𝗮𝗻𝘁̦𝗮, este de tip Tanagra, realizată din terracotta și a fost descoperită cel mai probabil la Mangalia (anticul Callatis). Nu este o mască folosită în spectacole, datorită dimensiunilor mici și materialului; avea rol decorativ, fiind prevăzută cu orificii care permiteau atârnarea acesteia cu ajutorul unor sfori, în interiorul diverselor spații din teatru (de asemenea, acest tip de mască se putea folosi fie în context funerar, fie cu un caracter votiv în templele lui Dionysos). Se păstrează fragmentar, fiind reîntregită, și reprezintă un personaj de comedie, ilar, chiar grotesc, cu ochii punctiformi și sprâncene stufoase, expresia de veselie fiind redată prin gura larg deschisă, a cărei margine masivă este arcuită sus, la nivelul pomeţilor.
𝗨𝗻𝗱𝗲𝗿 𝘁𝗵𝗲 𝗦𝗶𝗴𝗻 𝗼𝗳 𝗧𝗵𝗮𝗹𝗶𝗮. 𝗧𝗮𝗻𝗮𝗴𝗿𝗮-𝗧𝘆𝗽𝗲 𝗧𝗵𝗲𝗮𝘁𝗿𝗲 𝗠𝗮𝘀𝗸
In the Greco-Roman antiquity, one of the most highly valued forms of artistic expression was the theater. Originating in ancient Greece, theater emerged from the celebration of Dionysus, the cheerful god of wine and fertility. Over time, the festivities dedicated to the god came to include dances, songs, and recitations of dithyrambs in honor of Greek heroes, as well as creative contests whose prize was a goat (𝑡𝑟𝑎𝑔𝑜𝑠) — from which the modern term “tragedy” derives. Around the temple of Dionysus, a specific space was created, dedicated to theatrical performances.
An important accessory for actors was the mask, derived from the primitive makeup worn by worshippers during Dionysian festivals. It was large in size and made from organic materials. The role of the mask was multifunctional: it identified the character for the audience, exaggerated emotional features, and enhanced the actor’s expressiveness, allowing recognition from a distance due to its size and color (dark tones for tragedies, brightly colored for comedies). The mask also enabled male actors to play female roles.
As an integral part of the Hellenic world (until the Roman conquest), the Greek West-Pontic cities of Histria, Tomis, and Callatis show—through artistic representations and epigraphic texts, corroborated with written sources and archaeological discoveries—that various games and performances held an important place in their cultural life.
The theatrical mask presented as the Exhibit of the Month for November belongs to the collection of the National History and Archaeology Museum in Constanța. It is of the Tanagra type, made of terracotta, and was most likely discovered in Mangalia (ancient Callatis). It was not a mask used in performances due to its small size and material; instead, it had a decorative purpose, being fitted with holes that allowed it to be hung with strings inside various spaces within the theater. This type of mask could also be used in a funerary context or as a votive offering in the temples of Dionysus. The piece is preserved fragmentarily, having been restored, and represents a comedic—cheerful or even grotesque—character, with dotted eyes and thick eyebrows. The expression of joy is conveyed through the wide-open mouth, whose massive edge arches upward at the level of the cheekbones.
𝗕𝗶𝗯𝗹𝗶𝗼𝗴𝗿𝗮𝗳𝗶𝗲/𝗕𝗶𝗯𝗹𝗶𝗼𝗴𝗿𝗮𝗽𝗵𝘆:
Covacef, Zizi, Ludi tomitani în documente arheologice. Analele Dobrogei, SN, an II, nr. 1, p.7-12.
Bucovală, Mihai, Noi morminte de epocă romană timpurie la Tomis. Pontice, I, 1968, p.269-306.
Canarache, Vasile, Măști și figurine Tanagra din atelierele de la Callatis – Mangalia, Constanța, 1969, p. 36-37; 175.
𝗖𝘂𝗿𝗮𝘁𝗼𝗿𝗶:
dr. Aurel Mototolea, șef secție Muzeografie și Muzee Locale
drd. Andreea Andrei, muzeograf
#MINAC #Exponatullunii #noiembrie2025 #mască #teatru #Tanagra #anchititate #tragos #Thalia #istorie #muzeu
Sursa informațiilor Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu