vineri, 28 octombrie 2016
Pictura murală a Bisericii Doamnei din București: o nouă restituire a ansamblului iconografic
Luni, 31 octombrie 2016, începând cu ora 17, Art Conservation Support vă invită la prezentarea: „Pictura murală a Bisericii Doamnei din București: o nouă restituire a ansamblului iconografic”
Prezentarea va fi susținută chiar la monumentul în discuție de prof.univ. dr. Dan Mohanu - expert restaurator, coordonator al intervențiilor de conservare-restaurare și Elena Vasilica Martin – specialist restaurator.
Evenimentul face parte din proiectul „Despre restaurare” al asociației, proiect finanțat de ARCUB prin Programul Cultural București, Orașul in-vizibil.
Parteneri activitate: Pro Patrimoniu S.R.L. și Parohia Bisericii Doamnei.
Închinată celei mai de seamă ctitorii a domnitorului Șerban Cantacuzino de la Cotroceni, biserica ridicată de Maria Doamna în vecinătatea caselor beizadelelor din inima Bucureștilor a avut un destin dramatic. Zidită și împodobită cu zugrăveli la 1683, dată cioplită ulterior în textul pisaniei din portalul pridvorului, biserica a intrat degrabă, începând cu veacul al XVIII-lea, în condiția mai modestă a unei biserici parohiale din mahalaua Doamnei. În 1869 frescele secolului al XVII-lea au fost martelate în parte pentru a primi suprapunerea tencuielilor-suport ale unei noi picturi, înconjurată de mari suprafețe cu imitație de marmoră (așa cum dovedesc fotografiile-martor recent descoperite), într-o viziune occidentalizantă ce părăsise valorile tradiției medievale. Redescoperirea picturii lui Constantin și Ioan, sub auspiciile Comisiunii Monumentelor Istorice, în intervalul 1921-1943, a însemnat primul pas în refacerea lecturii a ceea ce va fi fost ctitoria Mariei Doamna.
Recentele lucrări de restaurare (2001-2016) a picturilor murale au evidențiat noi aspecte referitoare la atribuirea și la evoluția acestora. În același timp, noua restituire de tip arheologic a picturilor murale a demonstrat că ansamblul iconografic al bisericii nu a fost niciodată terminat. Oprite, pe de o parte, în registrul tabloului votiv, pe peretele vestic al pronaosului, iar pe de altă parte în pridvorul bisericii, la jumătatea peretelui estic dedicat Judecății de Apoi și sub registrul timpanelor din zonele de Nord, Vest și Sud, lucrările zugravilor Constantin și Ioan au fost în parte continuate, probabil între sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea.
Dan Mohanu, Elena Martin, Gina Baranovschi, Maria Coltofean, Anda Dinică, Alexandra Cârlea, Mihaela Boboacă
Sursa informaţiilor Editura ACS.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu