Mărturii creștine din Dobrogea antică (III) –
Placă de marmură, dedicată unui martir al lui Hristos, descoperită la Tomis
Fragment dintr-o placă de marmură descoperită în cartierul Tomis Nord și achiziționată în anul 1968 de către specialiștii Muzeului din Constanța de la un anume Ion Aldea. Textul inscripției pomenește numele unui martir, care a fost și episcop. Placa pare să fi fost așezată la intrarea unui martyrium, construit la Tomis undeva la sfârșitul secolului al IV-lea p. Chr. și începutul secolului următor, pentru adăpostirea moaștelor, depuse inițial într-un mormânt mai modest.
Μάρτυ[ς Χρυστοῦ]
χαὶ ἐπίσ [χοπος]
ἐνταῦ[ϑα χεῖταί]
„Aici odihnește ... martirul lui Christos și episcop”
Deși numele celui pomenit în inscripție nu s-a păstrat, s-au emis mai multe ipoteze, cea mai acceptată fiind cea formulată de Ion Barnea, care presupunea că numele martirului ar fi fost Titus (numit în unele texte Philus), unul dintre episcopii martirizați ai Tomisului. Din textele antice aflăm că Titus a pătimit în timpul împăratului Licinius (319-323 p. Chr.). Refuzând să facă serviciul militar, a fost supus torturilor, în final fiind omorât și corpul lui aruncat în mare. Adus la țărm, a fost înmormântat de către comunitatea evlavioasă pe proprietatea lui Amandus, care s-a ocupat de toate îngrijirile necesare. Valoarea inscripției constă în confirmarea epigrafică a martirilor înregistrați în Martirologii, exemple asemănătoare regăsindu-se în Dobrogea la Axiopolis și la Noviodunum. Dacă presupunerile specialiștilor sunt adevărate, avem confirmarea existenței la Tomis a unui episcop - Titus sau Philus - martirizat în timpul persecuțiilor lui Licinius. El este din punct de vedere cronologic al doilea episcop de Tomis menționat de Martirologii după Evangelicus, cel din urmă fiind cunoscut numai din povestirea despre martirizarea lui Epictet și Astion la Halmyris în timpul împăratului Diocletian.
Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, colectivul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie din Constanța vă transmite cele mai calde gânduri de pace, lumină și speranță. Într-o lume în continuă schimbare, sărbătoarea Învierii ne reamintește de puterea cunoașterii, a credinței și a solidarității.
Ioan 8. 12: Iisus le-a vorbit din nou și a zis: „Eu sunt Lumina lumii; cine Mă urmează pe Mine nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieții.”
Christian testimonies from ancient Dobrogea (III) –
Marble plaque dedicated to a martyr of Christ discovered in Tomis
Fragment of a marble plaque discovered in the Tomis Nord neighborhood in Constanța and procured in 1968 by the specialists of the Museum of Constanța from someone called Ion Aldea. The text of the inscription mentions the name of a martyr, who was also a bishop. The plaque seems to have been placed at the entrance to a martyrium built in Tomis sometime in the late 4th and early 5th centuries AD to house the martyr's relics, which were initially buried in a modest tomb.
Μάρτυ[ς Χρυστοῦ]
χαὶ ἐπίσ [χοπος]
ἐνταῦ[ϑα χεῖταί]
"Here rests … the martyr of Christ and bishop"
Although the name in the inscription has not been preserved, several hypotheses have been put forward, among which the most accepted is that of Ion Barnea, who suggested that the martyr's name was Titus (called Philus in some texts), one of the martyred bishops of Tomis. From the ancient texts, we know that Titus suffered under Emperor Licinius (319-323 B.C.). He refused military service and he was subjected to torture, finally killed and his body thrown into the sea. Brought ashore, he was buried by the pious community on the property of Amandus, who provided all the necessary care. The value of the inscription lies in its epigraphic confirmation of the martyrs recorded in the Martyrologies, examples of which can be found in Dobrudja at Axiopolis and Noviodunum. If the assumptions of the specialists are correct, we have the confirmation of the existence at Tomis of a bishop - Titus or Philus - martyred during the persecutions of Licinius. He is chronologically the second bishop of Tomis, who is also mentioned by the Martyrologists after Evangelicus, the second being known only from the story of the martyrdom of Epictetus and Astion at Halmyris during the reign of Emperor Diocletian.
On the occasion of the Easter Holidays, the collective of the National History and Archaeology Museum of Constanta wishes you the warmest thoughts of peace, light and hope. In a constantly changing world, the celebration of the Resurrection reminds us of the importance of knowledge, faith and solidarity.
John 8. 12: When Jesus spoke again to the people, he said: “I am the light of the world. Whoever follows me will never walk in darkness, but will have the light of life.”
Bibliografie:
Barnea, I., Inscripții Paleocreștine inedite din Tomis, Pontica 7, 1974, pp. 377-385.
Barnea, I., Christian Art in Romania, vol. 1: 3rd-6th Centuries, București 1979, pp. 44-45, pl. 4/2.
Fontes Historiae Daco-Romane, II, București, p. 704-707.
IGLR 22 – Inscripţiile greceşti şi latine din secolele IV–XIII descoperite în România, E. Popescu (ed.), București, 1976.
Curator:
Radu Petcu, Cercetător științific
Sursa informațiilor Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu