Piesa zilei: Fragment ceramic decorat cu şorţ şi statuete feminine care prezintă acelaşi tip de decor din colecţiile Muzeului Judeţean Botoşani. Piesa a fost descoperită la Ripiceni-Holm, în jurul sitului, ca urmare a unor cercetări de suprafață desfășurate de un colectiv de la Muzeul Județean Botoșani, alături de prof. Gheorghe Stanciu, localnic din Ripiceni. Piesa la care facem referire este un fragment ceramic deosebit descoperit în această stațiune odată cu retragerea apelor lacului de acumulare din marginea așezării.
Fragmentul aparține speciei ceramice de uz comun, cu aspect grosier, după toate probalitățile din zona mediană a unui vas de provizii. Pasta vasului este de o foarte bună calitate pentru această categorie ceramică, uniformă și bine arsă, cu adaos de cioburi mici în pastă. Grosimea mare a fragmentului (1,8 cm) indică un vas de mari dimensiuni, iar suprafața acestuia a fost acoperită cu o angobă gălbuie.
Ceea ce atrage atenția în cazul de față nu este calitatea tehnică a acestui fragment, ci o reprezentare inedită a unui motiv incizat, de mari dimensiuni, realizat pe suprafața acestuia. Desenul reprezintă un triunghi cu laturile aproximativ egale de cca. 6cm, dispus cu unul din colțurile sale în jos. Toată suprafața este hașurată cu 13 linii incizate orizontal ce creează, astfel, o serie de benzi paralele ce acoperă toată suprafața vasului. Penultimile trei benzi de jos au la rândul lor un alt motiv decorativ format din benzi umplute cu mici incizii punctiforme, realizate cu un instrument foarte ascuțit, în număr descrescător (8, 7, 5), pe măsură ce ajunge la penultima bandă. Segmentele laterale ale triunghiului prezintă în completare un ornament sub formă de franjuri incizate oblic, dispuse paralel pe toată suprafața celor două laturi, a căror lungime descrește pe măsură ce coboară. Netezirea vasului a fost realizată cu o unealtă pentru șelfuit. Pe exteriorul fragmentului și pe interior se oabservă urme de la muchiile uneltei. Ținem să precizăm în plus faptul că decorul incizat a fost realizat în pasta crudă a vasului, până la uscare, iar angoba de culoare alb-gălbuie a fost aplicată ultima, fiind vizibilă în interiorul inciziilor.
Transpunerea, în cazul de față, este nu doar a tehnicii de execuție, ci și a motivului decorativ deseori întâlnit în plastica antropomorfă neo-eneolitică, cel al ,,șorțului” cu franjuri.
La unele statuete șorțul a fost rezervat nedecorat din câmpul total al acesteia. Reprezentările antropomorfe au fost acoperite aproape în totalitate, atât pe corp, cât și pe abdomen, picioare, fese, cu decor incizat. Doar zona pubiană a fost nedecorată, prin aceasta devenind foarte vizibilă. Câteva exemplare de acest tip au fost descoperite la Vorniceni-Pod Ibăneasa, de către arheologul botoșănean Maria Diaconescu.
Reprezentările de la Vorniceni-Pod Ibăneasa atrag atenția printr-o serie de detalii cu privire la modul de reprezentare al șorțului. Într-un caz a fost atașat un accesoriu, sau probabil o bijuterie/aplică circulară în partea inferioară.
Interesant de remarcat este și șorțul unei statuete ce prezintă la capătul de jos o serie de incizii triunghiulare care se află cu vârful în jos, sugerând poate mărgeluțe (?) aplicate, cu franjurii mici curgând liberi pe coapse în jos. Interiorul este umplut cu benzi formate din linii incizate grupate în număr de 3, 3 și 4. Șorțul este demarcat de franjuri cu linie dublă
Statuete antropomorfe decorate cu șorț descoperite la Ripiceni.
Diferite tipuri de statuete cu șorțuri. Vorniceni-Pod Ibăneasa. (preluare din Maria DIACONESCU, Plastica antropomorfă de la Vorniceni. În Acta Musei Tutovensis. Istorie veche și arheologie, XII1, Historica Et Archaelogica In Honorem Eugenia Popușoi Octogenari, Editor Mircea MAMALAUCĂ, Bârlad, Muzeul Vasile Pârvan, 2016 , p. 141, fig. 9/3).
Sursa informațiilor Muzeul Județean Botoșani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu