Spirala – motiv decorativ în cultura Gumelnița
Cercetătorii consideră că manifestările artistice surprind cel mai bine particularitățile unei comunități umane, în special în preistorie, atunci când reprezentările artistice constituie expresia ideilor și credințelor religioase.
Decorul prezent pe diversele obiecte descoperite în așezările culturii Gumelnița ne uimește prin diversitate, modul de organizare, gruparea lui pe suprafețele decorate, tehnicile utilizate și respectarea unui canon aparte. Tehnicile de decorare cuprind pictura (crudă, înainte de ardere, cu grafit sau cu aur), incizia, excizia, impresiunile, crestarea sau relieful.
Diversitatea motivelor este surprinzătoare, existând motive unghiulare, triunghiul, rombul, crucea (crucea greacă, crucea malteză, zvastica), cercul sau semicercul, palmeta și spirala. Aceasta din urmă, realizată în diferite tehnici este considerată unul din elementele de bază ale decorului culturii Gumelnița. Este întâlnită în special pe ceramică, decorând registre largi pe exteriorul sau interiorul vase. Pe numeroase vase din așezările gumelnițene de pe teritoriul județului Teleorman (Vitănești „Măgurice”, Alexandria „Gorgan”, Ciolăneștii din Deal „măgura Țui”, Siliștea „la Lilieci”) se întâlnește acest motiv. Surprinzător, este că spirala este întâlnită și pe alte tipuri de obiecte, cum ar fi greutățile pentru războiul de țesut vertical (așa cum sunt cele de la Vitănești „Măgurice”) sau statuetele antropomorfe. Dacă pe primele sunt incizate pe una sau mai multe laturi, pe statuete, spiralele sunt prezente în zona centrală a corpului (așa cum este pe spatele unei statuete de la Ciolăneștii din Deal), în zona brațelor sau a picioarelor.
Prezența spiralei ca motiv decorativ principal, denotă importanța pe care a avut-o în comunitățile preistorice, posibil fiind asociat cu simbolistica feminină, sugerând mișcarea permanentă, viața care crește, descrește și renaște.
Sursa informațiilor Muzeul Judeţean Teleorman.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu