© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică a paterei din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 4, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică a fibulei mari din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 8, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică a colanului elipsoidal din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică a talerului din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 3, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică vasului dodecagonal din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 5, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică a vasului octogonal din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 6, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică a vasului oenochoe din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 10, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replici ale fibulelor mijlocii din tezaurul de la Pietroasa, prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 7, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Replică a fibulei mijlocii din tezaurul de la Pietroasa și câteva alte piese originale neidentificate (catarame, un ornament și o bară torsadată de aur?), prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă numerotat IV 10/ 12, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
Pereche de cercei cu piatră și mărgele de coral (sfârșitul secolului al XVII-lea), prelucrare digitală după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă, format 9x12 cm, autor neidentificat, București, cca. 1932, colecția AdF
© AdF (CC BY-NC-ND 4.0)
În urmă cu un an primeam o donație foarte interesantă, compusă din 11 clișee pe sticlă, format 9x12 cm, pentru care îi mulțumim și aici domnului Radu Brudea. Informația care venea odată cu donația spunea că seria de clișee era dedicată tezaurului de la Pietroasa.
Tezaurul de la Pietroasa a fost descoperit în 1837, pe dealul Istrița. Timp de un an, până când a fost parțial recuperat de autorități, tezaurul a fost ascuns de către găsitori, apoi vândut și supus la serioase acțiuni de distrugere. Astfel, din cele 22 de piese pe care le-a conținut inițial, au mai putut fi recuperate doar 12, toate serios avariate.
Din 1838 datează și prima intervenție de restaurare, realizată la inițiativa banului Mihalache Ghica, a pieselor recuperate. Apoi, pentru a fi trimis în 1867 la expoziția universală de la Paris, tezaurul a trecut printr-un nou proces de restaurare, supravegheat de Alexandru Odobescu. În noiembrie 1875, tezaurul a fost furat din Muzeul de Antichități aflat în Palatul Universității din București, și recuperat la începutul anului 1876. Dar o parte din piese deja suferiseră mai multe deteriorări semnificative și chiar pierderi ale unor componente. Situația se va înrăutății în 1884, când tezaurul va fi aruncat pe fereastră pentru a fi salvat dintr-un incendiu care cuprinsese Palatul Universității. În a doua jumătate a anului, tezaurul este încredințat bijutierului german Paul Telge din Berlin. Constatând atât noile deteriorări, cât și nefericitele intervenții de restaurare anterioare, orfevrierul a adus tezaurul în forma pe care o cunoaștem în prezent.
Cu această ocazie, Telge a realizat și o serie de replici după piesele tezaurului, majoritatea comandate de Carol I, care le va și dărui, în decursul anilor, membrilor familiei sale și chiar împăratului Franz Josef.
În 1917, în timpul Primului Război Mondial, tezaurul de la Pietroasa va ajunge la Moscova, împreună cu restul tezaurului României. De aici se va întoarce abia în 1956.
După 1918, cum Muzeul de Antichități fusese lipsit de original, este probabil ca în patrimoniul acestuia să fi ajuns o replică (aproape) completă a tezaurului. Replică aflată astăzi în expunerea permanentă a Muzeului Județean Buzău. Ceea ce ne aduce la seria de 11 clișee primite de Arhiva de Fotografie anul trecut.
Odată digitalizate clișeele, ne-am dat seama că era vorba despre un set de fotografii ale uneia din replicile tezaurului de la Pietroasa. Detaliile indică faptul că este vorba chiar despre cea aflată în prezent la Muzeul Județean Buzău. Însă, dincolo de aceste replici, în imagine apar și câteva piese originale, componente ale altor tezaure sau descoperiri arheologice individuale. Toate acestea, dar și modul improvizat în care au fost fotografiate obiectele ar putea sugera că fotografierea ar avut loc în 1932, odată cu mutarea Muzeului de Antichități din Palatul Universității la Casa Macca, devenită ulterior sediul al Institutului de Arheologie „Vasile Pârvan”. O altă posibilitate ar fi ca toate aceste piese să fi fost fotografiate la momentul intrării în patrimoniul muzeului, într-o manieră amatorială, pentru a ilustra fișele de evidență.
Deși nu ne putem pronunța cu certitudine nici cu privire la data și ocazia fotografierii, cu și mai puțină siguranță privitor la autorul și scopul în care au fost realizate fotografiile, este evident că seria de clișee a fost mult mai amplă, aproape toate cele ajunse la noi fiind numerotate: indicativul „IV 10” (10 fiind, cel mai probabil, nr. cutiei de păstrare) urmat de numărul clișeului.
Sursa informațiilor Arhiva de Fotografie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu